การออกแบบสถาปัตยกรรมโดยใช้เทคนิคภาพยนตร์ : กรณีศึกษาการตัดต่อและการเคลื่อนไหวของที่ว่าง, เวลาในภาพยนตร์เพื่อการออกแบบสถาปัตยกรรม
Other Title:
Architectural design using cinematic technic : case stusy editing and movement of space, time in film for architectural design
Author:
Date:
2014
Publisher:
มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract:
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อการทดลองและออกแบบที่ว่างทางสถาปัตยกรรม ที่มีผลต่อการรับรู้ถึงการเคลื่อนไหวของที่ว่าง และเวลา ที่เกิดจากากรนำเทคนิคภาพยนตร์ไปสู่การสร้างพื้นที่ทางสถาปัตยกรรมให้เกิดการรับรู้การเคลื่อนไหวในด้านของที่ว่างและสร้างระบบพื้นที่ทางสถาปัตยกรรม โดยศึกษาเรื่องการตัดต่อ การเคลื่อนไหวของที่ว่างและเวลาในภาพยนตร์ แล้ววิเคราะห์ถึงประเด็นที่เกิดขึ้น เพื่อนำประเด็นนี้มาสังเคราะห์เป็นเครื่องมือในการรูปทรง และพื้นที่ว่างทางสถาปัตยกรรม โดยในพื้นที่ทางสถาปัตยกรรมที่เกิดขึ้นจะต้องให้ผู้ที่เข้ามาใช้งานมีการรับรู้ถึงความเคลื่อนไหวของที่ว่าง และเวลาคล้ายคลึงหรือใกล้เคียงกับการชมภาพยนตร์
การออกแบบเชิงทดลองโดยภาพรวมของโครงการรูปทรงและพื้นที่ที่เกิดขึ้นต้องสื่อถึงการเคลื่อนไหวของที่ว่างเป็นหลัก มีการรับรู้ถึงการเปลี่ยนถ่ายของเวลา การสร้างพื้นที่เกิดจากการใช้เครื่องมือที่สังเคราะห์ได้จากเทคนิคด้านการตัดต่อ และการเคลื่อนไหวต่างๆ ที่เกิดขึ้นในภาพยนตร์ และนำองค์ประกอบที่ได้มา นำมาออกแบบลงในที่ตั้งของโครงการโดยพื้นที่ที่ออกแบบยังต้องออกแบบในส่วนของรายละเอียดโครงการ (Program) เพื่อเห็นถึงข้อจำกัดและการจัดการพื้นที่ใช้สอยตามสภาพแวดล้อมของที่ตั้งที่เลือกมา
ผลของการออกแบบแสดง มีความเป็นไปได้ที่จะนำมาสร้างเครื่องมือในการออกแบบให้ผู้ใช้สอยโครงการเกิดการรับรู้การเคลื่อนไหวของที่ว่าง และเวลา โดยพื้นที่ที่เกิดจากเคลื่อนไหวจะใช้ระนาบซึ่งเกิดจากสังเคราะห์เครื่องมือจากการเคลื่อนที่ของกล้องส่วนการรับรู้ในเรื่องเวลาจะเกิดจากพื้นที่เปลี่ยนถ่ายจากพื้นที่หนึ่งไปยังอีกพื้นที่หนึ่ง โดยเกิดจากการสังเคราะห์เครื่องมือจากการเคลื่อนที่ของวัตถุ ซึ่งผู้ที่สนใจสามารถนำแนวทางการวิเคราะห์ และสังเคราะห์จากวิทยานิพนธ์ชิ้นนี้ไปศึกษาต่อเพื่อให้การรับรู้พื้นที่เคลื่อนไหวที่เกิดขึ้นในทางสถาปัตยกรรมมีความเป็นรูปธรรมที่ชัดเจนยิ่งขึ้น This research aims to experiment and design architectural space influencing on perceiving of space and time caused by cinematic techniques leading to the creation of architectural space for perceiving movement of space as well as to create the architectural are system through studying on editing, movement of space and time in films. Subsequently, the occurred issues were synthesized as the tool for shaping and creating the architectural space. The created architectural space must enable the users to perceive movement of space and time that was similar to the feeling of movie watching.
In overall, the experimental design of the project on obtained shapes and areas must mainly convey the movement of space with perception of time transition. The tool synthesized from techniques of editing and movements occurred in films must be utilized for creating the space and the obtained elements must be designed in the location of the project. There shall be the design on project’s program in the designed space in order to exhibit the limitation and the management of utility space upon environment of selected location.
The results of the design showed that it was possible to create the design tool based on these results enabling users to perceive the movement of space and time. For the space caused by movement, plane created by the synthesis of the tool based on movement of the camera was used while perception of time was created by the transition of one transit node area to another area generated by the synthesis of the tool based on object movement. Anyone interested would be able to utilize the guidelines of analysis and synthesis obtained from this research for further study in order to make the perception on architectural moving space more create.
Type:
Discipline:
สาขาวิชาสถาปัตยกรรม
Collections:
Total Download:
430