การดำเนินงานการประกันคุณภาพการศึกษาของโรงเรียนในจังหวัดนครปฐม ที่ผ่านการฝึกอบรมโครงการพัฒนาระบบการประกันคุณภาพการศึกษา
Other Title:
The quality assurance of schools in Nakhon Pathom Province Thai Participated in a system development programs
Author:
Publisher:
มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract:
The purposes of this research were to study : 1) the level of
democratic way of life for students in primary school under the
Office of the Provincial Primary Education of Ratchaburi 2) to
compare democratic way of life for students in primary school
under the Office of the Provincial Primary Education of Ratchaburi
province on viewpoint of the school, community and students,
and 3) to present the development of democratic way of life for
students in primary school under the Office of the Provincial
Primary Education of Ratchaburi.
The two groups of the sample of the study were divided into
categories as follows : 1) The questionnaires were used with
the sample of the study comprising to 75 schools for Pre-Primary
school level and for Primary level 1-6 in Ratchaburi Province, 2)
The samples used for dividing conversation groups of the study
comprising of the school administrators the total of teachers who
were in charge of democratic activities and 9 experts. The
research instruments used in this research were as the following :
1) The questionnaires about democratic way of life for students
in primary schools under the Office of the Provincial Primary
Education of Ratchaburi, and 2) The framework of questions used
in dividing conversation groups. The statistics used for analyzing
the data were percentage (%), mean ( ), standard deviation (S.D.),
F-test and content analysis.
The results of the study were as follows :
1. The overall democratic way of life for students in primary school
under the Office of the Provincial Primary Education of Ratchaburi
were at the high level.
2. Democratic way of life for students in primary school under the
Office of the Provincial Primary Education of Ratchaburi on the
viewpoints of school, community and students were significantly
deferent at the .01 level in overall and in each dimension.
3. The guideline to develop democratic way of life for students in
primary school under the Office of the Provincial Primary Education
of Ratchaburi as Follows : 1) The school administrators had to
emphasizing on developing democratic way of life in their schools.
2) All the school personnel has to be good models for students.
3) The developing democratic way of life had to be continuously
systematic implement. 4) The teachers had to organize instructional
activities by using group work. 5) The teachers had to let students
think, analyses, decide by themselves and be able to solve
problems correctly and reasonable. 6) The schools had to
provide democratic atmosphere and 7) The practitioners in
democratic way must be reinforced by the school administrators. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับวิถีชีวิตประชาธิปไตยของนักเรียน
ในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดราชบุรี 2) ศึกษา
ความแตกต่างระหว่างระดับวิถีชีวิตประชาธิปไตยของนักเรียนในโรงเรียนประถม
ศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดราชบุรี และ 3) เสนอแนวทางการ
พัฒนาวิถีชีวิตประชาธิปไตยของนักเรียนในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงาน
การประถมศึกษาจังหวัดราชบุรี กลุ่มตัวอย่าง ที่ใช้ในการวิจัย แบ่งออกเป็น 2 ประเภท
ได้แก่ 1) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ตอบแบบสอบถาม คือ โรงเรียนประถมศึกษาที่เปิดสอน
ตั้งแต่ระดับก่อนประถมศึกษาและ/หรือชั้นประถมศึกษาปีที่หนึ่งถึงชั้นประถมศึกษา
ปีที่หก สังกัดสำนักงาน การประถมศึกษาจังหวัดราชบุรี จำนวน 75 โรงเรียน และ
2) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้จัดกลุ่มสนทนา คือ กลุ่มผู้บริหารโรงเรียน 9 คน กลุ่มครูผู้รับ
ผิดชอบกิจกรรมประชาธิปไตย 9 คน และกลุ่มผู้ทรงคุณวุฒิ 9 คน เครื่องมือที่ใช้
ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แบบสอบถามเกี่ยวกับวิถีชีวิตประชาธิปไตยของนักเรียน
ในโรงเรียนประถมศึกษา และ 2) โครงสร้างประเด็นคำถามในการจัดกลุ่มสนทนา
การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติค่าร้อยละ (%) ค่าเฉลี่ย ( ) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.)
การทดสอบค่าเอฟ (F-test) และการวิเคราะห์เนื้อหา (content analysis)
ผลการวิจัยพบว่า
1. วิถีชีวิตประชาธิปไตยของนักเรียนในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการ
ประถมศึกษาจังหวัดราชบุรี โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก
2. วิถีชีวิตประชาธิปไตยของนักเรียนในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการ
ประถมศึกษาจังหวัดราชบุรี ตามความคิดเห็นของบุคคลสามฝ่าย ได้แก่ ฝ่ายโรงเรียน
ฝ่ายชุมชน และฝ่ายนักเรียน แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ทั้งภาพ
รวมและรายด้าน
3. แนวทางพัฒนาวิถีชีวิตประชาธิปไตยของนักเรียนในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัด
สำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดราชบุรี คือ 1) ผู้บริหารสถานศึกษาต้องให้ความสำคัญ
กับการพัฒนาวิถีชีวิตประชาธิปไตยในสถานศึกษา 2) บุคลากรทุกฝ่ายที่เกี่ยวข้องต้อง
ปฏิบัติตนเป็นแบบอย่างที่ดี 3) การพัฒนาวิถีชีวิตประชาธิปไตยต้องดำเนินการอย่างเป็น
ระบบ สม่ำเสมอ และต่อเนื่อง 4) ครูควรจัดกิจกรรมการเรียนการสอนโดยใช้กระบวนการ
กลุ่ม 5) ครูต้องฝึกฝนให้นักเรียนได้คิด วิเคราะห์ ตัดสินใจ และสามารถแก้ปัญหาบน
พื้นฐานความถูกต้องและมีเหตุผลสนับสนุน 6) สถานศึกษาต้องจัดบรรยากาศให้เอื้อต่อ
การพัฒนาประชาธิปไตย และ 7) ผู้บริหารสถานศึกษาควร ยกย่องผู้ที่ปฏิบัติตามวิถีชีวิต
ประชาธิปไตย
Type:
Discipline:
สาขาวิชาการศึกษาผู้ใหญ่และการศึกษาต่อเนื่อง
Collections:
Total Download:
0