DRIVING TO IMPROVE THE EFFICIENCY OF THE WELLNESS SERVICE IN HOMESTAY IN THAILAND
การขับเคลื่อนการยกระดับประสิทธิภาพการให้บริการเชิงสุขภาพในกลุ่มธุรกิจที่พักประเภทโฮมสเตย์ในประเทศไทย
Author:
Advisor:
Subject:
Date:
25/11/2022
Publisher:
Silpakorn University
Abstract:
The purposes of this research are to study trends in health services provided by homestay businesses in Thailand in order to analyze confirmatory factors regarding the effectiveness of health services in the homestay business group in Thailand, and to develop a strategy to drive the efficiency of health services in homestay business group in Thailand. This study uses a mixed-method approach to research and development, conducting in-depth interviews with 17 representatives of organizations working in the public and private sectors to promote healthy homestays in order to apply the grounded theory before using the confirmatory factor analysis of 700 healthy homestay visitors. The researcher uses a focus group discussion to gather data from the model healthy homestay businesses, academics, and visitors for a group of 23 people.
The findings show that there are six strategies that can be used in Thailand to increase the effectiveness of health services for the homestay industry: (1) Social strategy: homestay group management, hospitality for hosts and household members standard, marketing and public relations standard, additional income and connections with community business standard; (2) Intellectual strategy: cultural activity standard, religious activity standard; (3) Mental strategy: safety standard for health promotion tours, and mental health promotion activity standard; (4) Physical strategy: facility standard, food and drink nutrition supervision standard, hygiene and cleanliness standard, and health promotion accommodation standard; (5) Landscape and environment strategy: environmental friendliness standard, and natural resources and environment standard; and (6) Emotional strategy: tourist attractions standard, health promotion service standard, and emotional health promotion activity standard in order to enhance the healthy homestays under the concept of "SIMPLE HOMESTAY STANDARD (A simple homestay)" การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวโน้มการให้บริการเชิงสุขภาพของกลุ่มธุรกิจที่พักประเภทโฮมสเตย์ในประเทศไทย เพื่อวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันประสิทธิภาพการให้บริการเชิงสุขภาพของกลุ่มธุรกิจที่พักประเภทโฮมสเตย์ในประเทศไทย และเพื่อการพัฒนายุทธศาสตร์การขับเคลื่อนประสิทธิภาพการให้บริการเชิงสุขภาพของกลุ่มธุรกิจที่พักประเภทโฮมสเตย์ในประเทศไทย เป็นการวิจัยและการพัฒนา ด้วยเทคนิคของการผสมผสานวิธี โดยการสัมภาษณ์เชิงลึก กับหน่วยงานที่มีส่วนเกี่ยวข้องกับโฮมสเตย์เชิงสุขภาพ ทั้งภาครัฐและภาคเอกชน จำนวน 17 คน เพื่อประยุกต์การสร้างทฤษฎีฐานราก จากนั้นเข้าสู่การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน จากผู้รับบริการโฮมสเตย์ต้นแบบเชิงสุขภาวะ จำนวน 700 คน ร่วมกับ ผู้วิจัยใช้วิธีวิทยาการวิจัยเชิงนโยบาย ด้วยเทคนิคการเก็บรวบรวมข้อมูลแบบสนทนากลุ่ม ร่วมกับผู้ประกอบการต้นแบบโฮมสเตย์เชิงสุขภาวะ นักวิชาการ และผู้รับบริการ จำนวน 23 คน
ผลการศึกษาพบว่า ยุทธศาสตร์การขับเคลื่อนประสิทธิภาพการให้บริการเชิงสุขภาพของกลุ่มธุรกิจที่พักประเภทโฮมสเตย์ในประเทศไทย ประกอบด้วย 6 ยุทธศาสตร์ คือ (1) ยุทธศาสตร์ด้านสังคม ประกอบด้วย มาตรฐานด้านการบริหารของกลุ่มโฮมสเตย์ มาตรฐานด้านอัธยาศัยไมตรีของเจ้าของบ้านและสมาชิกในครัวเรือน มาตรฐานด้านการตลาดและการประชาสัมพันธ์ และมาตรฐานรายได้เสริม และการเชื่อมโยงกับธุรกิจชุมชน (2) ยุทธศาสตร์ด้านจิตวิญญาณ ประกอบด้วย มาตรฐานด้านกิจกรรมทางวัฒนธรรม และมาตรฐานด้านกิจกรรมทางศาสนา (3) ยุทธศาสตร์ด้านจิตใจ ประกอบด้วย มาตรฐานด้านการรักษาความปลอดภัยด้านรายการนำเที่ยวเพื่อส่งเสริมสุขภาพ และมาตรฐานด้านกิจกรรมส่งเสริมสุขภาพทางจิตใจ (4) ยุทธศาสตร์ด้านกายภาพ ประกอบด้วย มาตรฐานด้านสิ่งอำนวยความสะดวก มาตรฐานด้านการดูแลโภชนาการอาหาร และเครื่องดื่ม และมาตรฐานด้านสุขอนามัยและการรักษาความสะอาด มาตรฐานด้านที่พักส่งเสริมสุขภาพ (5) ยุทธศาสตร์ด้านภูมิประเทศและสิ่งแวดล้อม ประกอบด้วย มาตรฐานด้านการเป็นมิตรกับสิ่งแวดล้อม มาตรฐานด้านทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม และ (6) ยุทธศาสตร์นด้านอารมณ์ ประกอบด้วย มาตรฐานด้านสถานที่ท่องเที่ยว มาตรฐานด้านการบริการเพื่อส่งเสริมสุขภาพ และมาตรฐานด้านกิจกรรมส่งเสริมสุขภาพทางอารมณ์ เพื่อเป็นการยกระดับการทำโฮมสเตย์เชิงสุภาวะภายใต้แนวคิด “SIMPLE HOMESTAY STANDARD โฮมสเตย์แบบเรียบง่าย”
Type:
Discipline:
การจัดการการท่องเที่ยว โรงแรม และอีเวนต์ แบบ 2.1
Collections:
Total Download:
83