A Study of Critical Reading Achievement for Mathayomsuksa 5 Students Using Concept-Oriented Reading Instruction and SQP2RS Strategy
การศึกษาผลสัมฤทธิ์การอ่านอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่จัดการเรียนรู้ด้วยการสอนอ่านแบบเน้นมโนทัศน์ (CORI) ร่วมกับกลวิธีเอสคิวพีทูอาร์เอส (SQP2RS)

Author:
Advisor:
Subject:
Date:
25/11/2022
Publisher:
Silpakorn University
Abstract:
The purposes of this study were 1) to compare Mathayomsuksa 5 students’ critical reading achievement of online texts before and after using Concept-Oriented Reading Instruction and SQP2RS Strategy and 2) study students’ opinions towards learning management using Concept-Oriented Reading Instruction and SQP2RS Strategy.
The sample used in this research were 35 Mathayomsuksa 5 students of Srinakharinwirot University Prasarnmit Demonstration School (secondary) in the first semester of the academic year 2022.
The research instruments were 1) lesson plans. 2) an achievement test, and
3) a questionnaire on the students’ opinions on learning management using Concept-Oriented Reading Instruction and SQP2RS Strategy. The data were analyzed in terms of percentage, mean (x̄), standard deviation (S.D.), and t-test for dependent samples.
The results of this research were as follows:
1. The achievement of Mathayomsuksa 5 students after using Concept-Oriented Reading Instruction and SQP2RS Strategy was significantly higher than before using Concept-Oriented Reading Instruction and SQP2RS Strategy at the .05 level.
2. The opinions of Mathayomsuksa 5 students on learning management using Concept-Oriented Reading Instruction and SQP2RS Strategy were on “the most” level. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์การอ่านอย่างมี
วิจารณญาณจากสื่อออนไลน์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ก่อนและหลังจัดการเรียนรู้
ด้วยการสอนอ่านแบบเน้นมโนทัศน์ (CORI) ร่วมกับกลวิธีเอสคิวพีทูอาร์เอส (SQP2RS) และ
2) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ด้วย
การสอนอ่านแบบเน้นมโนทัศน์ (CORI) ร่วมกับกลวิธีเอสคิวพีทูอาร์เอส (SQP2RS) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้
ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ห้อง E-AI โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร (ฝ่ายมัธยม) ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2565 ทั้งหมด 35 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้เรื่องการอ่านอย่างมีวิจารณญาณ 2) แบบทดสอบวัดความสามารถ
ในการอ่านอย่างมีวิจารณญาณ และ 3) แบบสอบถาม ความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อที่จัดการเรียนรู้ด้วยการสอนอ่านแบบเน้นมโนทัศน์ (CORI) ร่วมกับกลวิธีเอสคิวพีทูอาร์เอส (SQP2RS) สถิติที่ใช้
ในการวิเคราะห์ข้อมูลใช้การหาค่าร้อยละ, ค่าเฉลี่ยเลขคณิต (x̄), ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.)
และการทดสอบค่าทีแบบกลุ่มไม่อิสระ (t-test for Dependent Samples)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผลสัมฤทธิ์การอ่านอย่างมีวิจารณญาณจากสื่อออนไลน์ของนักเรียนระดับชั้น
มัธยมศึกษาปีที่ 5 หลังจัดการเรียนรู้ด้วยการสอนอ่านแบบเน้นมโนทัศน์ (CORI) ร่วมกับกลวิธี
เอสคิวพีทูอาร์เอส (SQP2RS) สูงกว่าก่อนจัดการเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
2. นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 มีความคิดเห็นต่อการจัดการเรียนรู้ด้วย
การสอนอ่านแบบเน้นมโนทัศน์ (CORI) ร่วมกับกลวิธีเอสคิวพีทูอาร์เอส (SQP2RS) โดยภาพรวม
อยู่ในระดับเห็นด้วยมากที่สุด
Type:
Discipline:
การสอนภาษาไทย แผน ก แบบ ก 2
Total Download:
77