A STUDY OF NON COGNITIVE SKILLS FOUND IN CONSTRUCTION PROJECT MANAGERS INHERITED SUCCESS FACTORS IN MANAGING A PROJECT
การศึกษาทักษะที่ไม่ใช่ทักษะทางปัญญาในผู้จัดการโครงการที่พบปัจจัยความสำเร็จในงานก่อสร้าง
Author:
Advisor:
Subject:
Date:
25/11/2022
Publisher:
Silpakorn University
Abstract:
This research aimed to study 1) relationships between construction project managers’ Non Cognitive Skills (NCS): Self Resilience, Self Control, and Social Skills and the success factors in managing a construction project and 2) relationships between NCS and construction project managers’ characteristics. The data were collected from 60 construction project managers (CPM) using a closed-ended questionnaire and analyzing using statistical tools.
The results showed that the amount of success factors possessed in CPM correlated with Self Resilience, Social Skills on Social Control at a moderate level; while Social Skills (Emotional Sensitivity, Social Expressivity, Social Sensitivity) were related at a low level. The CPMs with a master’s degree education had higher Social Skills in Emotional Expression than a bachelor’s degree (or equivalent) and the CPMs with a master’s degree education had higher Social Skills in Emotional Sensitivity and Social Sensitivity than the CPMs with a diploma degree. งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างทักษะที่ไม่ใช่ทักษะทางปัญญา (Non Cognitive Skills–NCS) ด้านความสามารถในการพึ่งพาตนเอง, การควบคุมตนเองและทักษะทางสังคมในผู้จัดการโครงการ (Project Manager-PM) กับปัจจัยความสำเร็จในการบริหารงานก่อสร้าง และศึกษาความสัมพันธ์ระหว่าง NCS กับคุณลักษณะประชากรศาสตร์ โดยใช้กลุ่มตัวอย่าง PM จำนวน 60 คน ใช้เครื่องมือในการเก็บข้อมูลเป็นแบบสอบถามปลายปิดและทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้เครื่องมือทางสถิติ
ผลการศึกษาพบว่า จำนวนปัจจัยความสำเร็จใน PM มีความสัมพันธ์กับ NCS ด้านความสามารถในการพึ่งพาตนเอง, ทักษะทางสังคมเรื่องการควบคุมทางสังคมระดับปานกลาง และมีความสัมพันธ์กับการควบคุมตนเอง, ทักษะทางสังคมเรื่องความไวทางอารมณ์, เรื่องการแสดงออกทางสังคม, เรื่องความไวทางสังคมระดับน้อย โดย PM ที่มีการศึกษาระดับปริญญาโทมีทักษะทางสังคมเรื่องการแสดงออกทางอารมณ์สูงกว่าระดับปริญญาตรี หรือเทียบเท่า และ PM ที่มีการศึกษาระดับปริญญาโทมีทักษะทางสังคมเรื่องความไวทางอารมณ์และความไวทางสังคมสูงกว่าระดับอนุปริญญาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ
Type:
Discipline:
การจัดการโครงการก่อสร้าง แผน ก แบบ ก 2 ระดับปริญญามหาบัณฑิต
Collections:
Total Download:
30
View/ Open
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
การพัฒนาทักษะการเขียนความเรียง โดยใช้แบบฝึกทักษะ ที่ใช้วิธีการแผนที่ความคิด สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6
Collection: Theses (Master's degree) - Architectural Heritage Management and Tourism / วิทยานิพนธ์ - การจัดการมรดกทางสถาปัตยกรรมกับการท่องเที่ยวType: Thesisแสงระวี ประจวบวัน; Sangrawee Prachuapwan (มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2010) -
การพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์และทักษะการเขียนสรุปความของนักเรียนชั้น มัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่จัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิค KWL Plus
Collection: Theses (Master's degree) - Curriculum and Surpervision / วิทยานิพนธ์ – หลักสูตรและการนิเทศType: Thesisดุสิตา แดงประเสริฐ; Dusita Dangprasert (มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2006) -
การพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมค่ายภาษาอังกฤษเพื่อเสริมสร้างทักษะการพูดภาษาอังกฤษ ความรู้ด้านกิจกรรมค่ายภาษาอังกฤษและทักษะสังคม สำหรับนักศึกษาสาขาวิชาภาษาอังกฤษ คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร
Collection: Theses (Ph.D) - Curriculum and Instruction / ดุษฎีนิพนธ์ - หลักสูตรและการสอนType: Thesisสุนีตา โฆษิตชัยวัฒน์; Suneeta Kositchaivat (มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2012)