THE DEVELOPMENT OF ANALYTICAL READING ACHIEVEMENT OF MATTHAYOMSUEKSA 1 STUDENTS USING GUIDED READING APPROACH WITH QUEST METHOD
การพัฒนาผลสัมฤทธิ์การอ่านเชิงวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1โดยการจัดการเรียนรู้การอ่านแบบชี้แนะ ร่วมกับการใช้คำถามนำแบบ QUEST
Author:
Subject:
Date:
1/7/2022
Publisher:
Silpakorn University
Abstract:
This research aimed to 1) compare matthayomsueksa 1 students’ analytical reading achievement before and after learning management using guided reading approach with QUEST method, and to 2) study matthayomsueksa 1 students’ opinions towards learning management using guided reading approach with QUEST method. The sample was 33 matthayomsueksa 1/9 students of Taweethapisek School, Wat Arun Sub-district, Bangkok Yai District, in the second semester of the academie year 2021. Experimental design was The one – group pretest-posttest design. The research instruments were 1) analytical reading lesson plans 2) an analytical reading achievement test, and 3) a questionnaire on opinions towards the learning management using guided reading approach with QUEST method. The data were analyzed by mean (M), standard deviation (SD), and Dependent Samples t-test.
The findings revealed that 1) Matthayomsueksa 1 students’ analytical reading achievement after learning management using guided reading approach with QUEST method was significantly higher than before learning management using guided reading approach with QUEST method at a level of .01. 2) The matthayomsueksa 1 students’ overall opinions towards learning management using guided reading approach with QUEST method were at a high agreement level. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์การอ่านเชิงวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ก่อนการจัดการเรียนรู้และหลังการจัดการเรียนรู้โดยการจัดการเรียนรู้การอ่านแบบชี้แนะ ร่วมกับการใช้คำถามนำแบบ QUEST 2) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้การอ่านแบบชี้แนะร่วมกับการใช้คำถามนำแบบ QUEST ตัวอย่างวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1/9 โรงเรียนทวีธาภิเศก แขวงวัดอรุณ เขตบางกอกใหญ่ กรุงเทพมหานคร ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 1 ห้องเรียน รวม 33 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) โดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยสุ่ม ด้วยวิธีการจับสลาก เป็นการวิจัยเชิงทดลอง แบบก่อนการทดลอง แบบกลุ่มเดียวทดสอบก่อนและหลังทดลอง เครื่องมือที่ใช้ในการทดลอง ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้การอ่านเชิงวิเคราะห์โดยการจัดการเรียนรู้การอ่านแบบชี้แนะร่วมกับการใช้คำถามนำแบบ QUEST 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ด้านการอ่านเชิงวิเคราะห์ และ 3) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้การอ่านแบบชี้แนะร่วมกับการใช้คำถามนำแบบ QUEST การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าทีแบบไม่เป็นอิสระต่อกัน
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผลสัมฤทธิ์การอ่านเชิงวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 หลังการจัดการเรียนรู้โดยการจัดการเรียนรู้การอ่านแบบชี้แนะ ร่วมกับการใช้คำถามนำแบบ QUEST สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
2. นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 มีความคิดเห็นที่มีต่อการจัดการเรียนรู้การอ่านแบบชี้แนะร่วมกับการใช้คำถามนำแบบ QUEST ในภาพรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก
Type:
Discipline:
การสอนภาษาไทย แผน ก แบบ ก 2 ระดับปริญญามหาบัณฑิต
Total Download:
195