A Study of a Mass Transit Station Developed Potential in Accordance with the Principles of Transit Oriented Development : Case Study of BTS Skytrain Ha Yaek Lat Phrao Station, Asoke Station, and Chong Nonsi Station
การศึกษาศักยภาพของสถานีขนส่งมวลชนระบบรางที่สามารถพัฒนาให้เป็นไปตามหลักการการพัฒนาพื้นที่รอบสถานีขนส่งมวลชน กรณีศึกษา : รถไฟฟ้าบีทีเอส สถานีห้าแยกลาดพร้าว สถานีอโศก และสถานีช่องนนทรี
ผู้แต่ง:
ที่ปรึกษา:
หัวเรื่อง:
วันที่:
1/7/2022
สำนักพิมพ์:
Silpakorn University
บทคัดย่อ:
This research aimed to compare the BTS stations with potential for development according to the principle of Transit Oriented Development (TOD). The data were collected by surveying the area and employed the questionnaires to a sample group of commuters in the area around the studied BTS stations: Ha Yaek Lat Phrao Station, Asok Station, and Chong Nonsi Station for 30 people per station. The quantitative data obtained from the questionnaire were then analyzed using descriptive statistics such as frequency, percentage, mean, and standard deviation. For the qualitative data obtained from the area survey was performed using content analysis techniques to convert them into quantitative data in Arc GIS program. Then, discuss the study results from the data obtained from the analysis of quantitative and qualitative data in order to draw conclusions from the study. The results showed that the studied BTS stations have slightly different development potential according to the principle of Transit Oriented Development (TOD). The Asok Station had the highest score at 104 points, followed by the Ha Yaek Lat Phrao Station and the Chong Nonsi Station with a score of 103 points and 95 points, respectively. The Asok Station was found to be outstanding in the use of mixed-use buildings and shops around the station. As for Ha Yaek Lat Phrao Station, it is unique in that it is connected to other vehicles and that it has a private car park near the station. While, the Chong Nonsi Station is unique in terms of bike lanes and bike rentals alone. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเปรียบเทียบสถานีรถไฟฟ้าที่มีศักยภาพในการพัฒนาตามหลักการพัฒนาพื้นที่รอบสถานีรถไฟฟ้าหรือระบบขนส่งมวลชน โดยทำการสำรวจพื้นที่ ประกอบกับการเก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามกับกลุ่มตัวอย่างผู้สัญจรในพื้นที่รอบสถานีรถไฟฟ้าห้าแยกลาดพร้าว อโศก และช่องนนทรี สถานีละ 30 ราย จากนั้นทำการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณที่ได้จากแบบสอบถามโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สำหรับข้อมูลเชิงคุณภาพที่ได้จากการสำรวจสภาพพื้นที่ ทำการวิเคราะห์โดยใช้เทคนิคการวิเคราะห์เนื้อหาเพื่อนำมาแปลงเป็นข้อมูลเชิงปริมาณในโปรแกรมอาร์ค จีไอเอส และอภิปรายผลการศึกษาจากข้อมูลที่ได้จากการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณและข้อมูลเชิงคุณภาพเพื่อหาข้อสรุปจากการศึกษา ผลการวิจัยพบว่าสถานีรถไฟฟ้าบีทีเอสห้าแยกลาดพร้าว อโศก และช่องนนทรี มีศักยภาพในการพัฒนาตามหลักการพัฒนาพื้นที่รอบสถานีรถไฟฟ้าหรือระบบขนส่งมวลชนแตกต่างกันเพียงเล็กน้อย โดยสถานีรถไฟฟ้าอโศกมีคะแนนมากที่สุด คือ 104 คะแนน รองลงมาคือ สถานีรถไฟฟ้าห้าแยกลาดพร้าวและสถานีรถไฟฟ้าช่องนนทรี มีคะแนนเท่ากับ 103 คะแนน และ 95 คะแนน ตามลำดับ ทั้งนี้ พบว่าสถานีอโศกมีความโดดเด่นด้านการใช้อาคารแบบผสมผสานและร้านค้าบริเวณสถานี ส่วนสถานีห้าแยกลาดพร้าวมีความโดดเด่นด้านการเชื่อมต่อกับยานพาหนะอื่น ๆ และด้านที่จอดรถยนต์ส่วนตัวบริเวณใกล้สถานี ส่วนสถานีช่องนนทรีมีความโดดเด่นด้านทางจักรยานและการเช่าจักรยานเพียงอย่างเดียว
ประเภทผลงาน:
สาขาวิชา:
หลักสูตรการวางแผนชุมชนเมืองและสภาพแวดล้อมมหาบัณฑิต แผน ข ระดับปริญญามหาบัณฑิต
คอลเล็คชัน:
จำนวนดาวน์โหลด:
155
Metadata
แสดงรายการชิ้นงานแบบเต็มRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The development of the commercial area surrounding the MRT station and the marketing communication that affect the decision making process for Metropolitan Rapid Transit Chalong Ratchadham Line (MRT purple line Tao poon to Khlong Bang Phai Station)
คอลเลคชัน: Theses (Master's degree) - Business Administration / วิทยานิพนธ์ – บริหารธุรกิจประเภทผลงาน: ThesisKingkanchana ASAYUT; กิ่งกาญจนา อาสายุทธ; SIRA SRIYOTHIN SRIYOTHIN; ศิระ ศรีโยธิน; Silpakorn University. Management Sciences (Silpakorn University, 18/6/2021)The purposes of this research were (1) to study the demographic of the MRT Chalong Ratchadham customers which affects to the decision to use MRT services, (2) to study the factors of the Transit-Oriented Development around ... -
THE INFLUENCE OF THE WAT MANGKON MASS RAPID TRANSIT STATION TO SURROUNDING AREAS
คอลเลคชัน: Theses (Master's degree) - Urban Design / วิทยานิพนธ์ - การออกแบบชุมชนเมืองประเภทผลงาน: ThesisRungtiwa CHANYOYOD; รุ่งทิวา จันทร์ย่อยศ; Singhanat Sangsehanat; สิงหนาท แสงสีหนาท; Silpakorn University. Architecture (Silpakorn University, 18/6/2021)Wat Mangkon station is a mass rapid transit station located in Yaowarat District, the oldest Thai-Chinese commercial community in Bangkok. The key characteristic of Yaowarat district is a mix of business areas, residential ... -
THE ECONOMIC IMPACT OF FOOTPATH AND SKYWALKBETWEEN SIAM STATION AND CHIDLOM STATION
คอลเลคชัน: Theses (Master's degree) - Urban and Environmental Planning / วิทยานิพนธ์ - การวางแผนชุมชนเมืองและสภาพแวดล้อมประเภทผลงาน: ThesisTattep NUSOOK; ทัตเทพ หนูสุข; Sonchai Lobyaem; สญชัย ลบแย้ม; Silpakorn University. Architecture (Silpakorn University, 1/7/2022)The purpose of this research is to study the economic impact of both footpath and Skywalk between Siam BTS station and Chidlom BTS station. The research that are relevant to study, including site survey in which the area ...