Factors Affecting Competitive Advantage And success of entrepreneurs and small and medium enterprisesin Ratchaburi Province
ปัจจัยที่มีผลต่อความได้เปรียบทางการแข่งขัน และความสำเร็จของผู้ประกอบการวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในเขตจังหวัดราชบุรี

Author:
Subject:
Date:
26/11/2021
Publisher:
Silpakorn University
Abstract:
The objectives of research were to 1) study demographic differences affecting the competitive advantage 2) to study entrepreneurial orientation factors affecting the competitive advantage 3) to study external environment factors affecting the competitive advantage and 4) to study competitive advantage factors affecting success of entrepreneurs and small and medium enterprises in Ratchaburi province.The sample was selected based on Purposive Sampling Design. The sample was 400 of entrepreneurs and small and medium enterprises in Ratchaburi province. Data were analyzed using statistics including frequency distribution, percentage, mean, standard deviation, t-test, F-test, multiple linear regression analysis.
The result of the research indicated that: 1) the respondents with different personal factors had indifferent competitive advantage at the statistical significance level of 0.05. 2) Entrepreneurial Orientation factors which include autonomy, innovativeness, risk taking, competitive aggressiveness and proactive affected competitive advantage at the statistical significance level of 0.05. 3) External Environment factors which include economic, socio-cultural and technological affected competitive advantage at the statistical significance level of 0.05. 4) Competitive Advantage factors which include cost leadership, differentiation, quick-response and market focus affected success of entrepreneurs and small and medium enterprises in Ratchaburi province. การวิจัยนี้วัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาความแตกต่างลักษณะทางประชากรศาสตร์ที่ส่งผลต่อความได้เปรียบในการแข่งขันของผู้ประกอบการวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในเขตจังหวัดราชบุรี 2) ศึกษาปัจจัยคุณลักษณะการเป็นผู้ประกอบการที่ส่งผลต่อความได้เปรียบในการแข่งขันของผู้ประกอบการวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในเขตจังหวัดราชบุรี 3) ศึกษาปัจจัยสภาพแวดล้อมทางธุรกิจภายนอกที่ส่งผลความได้เปรียบในการแข่งขันของผู้ประกอบการวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในเขตจังหวัดราชบุรีและ 4) ศึกษาความได้เปรียบในการแข่งขันที่ส่งผลต่อความสำเร็จของผู้ประกอบการวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในเขตจังหวัดราชบุรี การศึกษานี้ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล โดยการสุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจง (Purposive Sampling) จำนวน 400 ตัวอย่าง ซึ่งกลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ประกอบการวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมที่อยู่ในเขตจังหวัดราชบุรี สถิติที่ใช้ในการวิจัย ใช้การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์สถิติค่า t-test , F-test และการวิเคราะห์ความถดถอยเชิงเส้นพหุ
ผลการศึกษา พบว่า 1) ลักษณะทางประชากรศาสตร์ที่แตกต่างกันส่งผลต่อความได้เปรียบในการแข่งขันไม่แตกต่างกัน ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 2) ปัจจัยคุณลักษณะการเป็นผู้ประกอบการ ด้านการมีอิสระในการบริหารงาน ด้านการมีนวัตกรรม ด้านความกล้าเสี่ยง ด้านความสามารถในการแข่งขัน และด้านการทำงานเชิงรุก ส่งผลต่อความได้เปรียบในการแข่งขันของผู้ประกอบการวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในเขตจังหวัดราชบุรี ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 3) ปัจจัยสภาพแวดล้อมภายนอก ด้านเศรษฐกิจ ด้านสังคมและวัฒนธรรม และด้านเทคโนโลยี ส่งผลต่อความได้เปรียบในการแข่งขันของผู้ประกอบการวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในเขตจังหวัดราชบุรี ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 4) ปัจจัยความได้เปรียบในการแข่งขัน ด้านการเป็นผู้นำด้านต้นทุน ด้านการสร้างความแตกต่าง ด้านการตอบสนองเร็ว และด้านการมุ่งตลาดเฉพาะส่วน ส่งผลต่อความสำเร็จของผู้ประกอบการวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในเขตจังหวัดราชบุรี ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05
Type:
Discipline:
หลักสูตรบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต แผน ก แบบ ก 2 ระดับปริญญามหาบัณฑิต
Total Download:
171
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Exploring the effects of branding, online factors and motivational factors on online impulse buying of beauty products :An application of Stimulus-Organism- Response model
Collection: Theses (Ph.D) - International Business / ดุษฎีนิพนธ์ – ธุรกิจระหว่างประเทศType: ThesisPunchaya HIRANRITHIKORN; ปุณชญา หิรัญฤทธิกร; Jantima Banjongprasert; จันทิมา บรรจงประเสริฐ; Silpakorn University. International College (Silpakorn University, 1/7/2022)The objectives of this research were 1) to identify the products and brand factors influencing the online impulse buying; 2) to study the products and brand factors affecting the motivational factors; 3) to investigate the ... -
RETAINING TALENT PEOPLE, FACTORS CRITERIA OF INTENTION TO STAY AND FACTORS CRITERIA OF INTENTION TO LEAVE FOR PHYSICIANS IN THAI PRIVATE HOSPITAL
Collection: Theses (Ph.D) - Management /ดุษฎีนิพนธ์ - การจัดการType: ThesisAtthapol ONGCHAIVATANA; อรรถพล องค์ชัยวัฒนะ; PRASOPCHAI PASUNON; ประสพชัย พสุนนท์; Silpakorn University. Management Sciences (Silpakorn University, 12/7/2019)The objectives of this study were 1) to create the grounded theory of talent management from the perspective of a private hospital business specialist 2) to select the criteria of the intention to stay of physician 3) to ... -
The organization change factors and ecosystem factors affecting the resilient organization and work adjustment of banking business officers
Collection: Theses (Master's degree) - Business Administration / วิทยานิพนธ์ – บริหารธุรกิจType: Thesisสุรัสวดี จันทร์สุนทร (Silpakorn University, 4/7/2023)The purpose of this research was to study the organization change factors and ecosystem factors affecting the resilient organization and work adjustment of banking business officers. The study consisted of 300 employees ...