THE DEVELOPMENT OF READING INSTRUCTIONAL MODEL USING A TASK-BASED READING STRATEGY AND ONLINE LEARNING ACTIVITIES TO ENHANCE READING COMPREHENSION AND CRITICAL READING ABILITY OF UNDERGRADUATE STUDENTS
การพัฒนารูปแบบการสอนอ่านภาษาอังกฤษแบบเน้นภาระงานร่วมกับบทเรียนออนไลน์เพื่อพัฒนาความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจและการอ่านเชิงวิเคราะห์สำหรับนักศึกษาปริญญาตรี
Author:
Advisor:
Subject:
Date:
18/6/2021
Publisher:
Silpakorn University
Abstract:
The purposes of this research were to: 1) study the efficiency of the Reading instructional model using task-based reading strategy and online learning activities to enhance reading comprehension and critical reading ability of undergraduate students 2) study the effectiveness of the reading instructional model using task-based reading strategy and online learning activities by comparing Pretest and Posttest scores after using this model 3) study the levels of student satisfaction towards the developed teaching model. The sample was 25 second year English students studying at Humanity and social science faculty during the 1st semester of the 2019 academic year. The instruments were the pretest and posttest reading comprehension and critical reading, and questionnaire. The data were analyzed by mean, standard deviation, t-test dependent, content analysis.
The finding were as follows:
1.The reading instructional model using task-based reading strategy and online learning activities to enhance reading comprehension and critical reading ability of undergraduate students called “PTFT Model” consisted of five components: principles, purposes, content, learning activities and assessment. The components of this model consisted of 1) Pre-task priming activities: P 2) Task: T 3) Form focus: F 4) Task repetition and/or evaluation: T. The efficiency of the PTFT Model met the criterion of 80.04/80.07
2. The effectiveness of the PTFT Model indicated that the ability of reading comprehension and critical reading after using the PTFT Model were significantly higher than before the developed model at 0.05 level.
3. The students’ satisfaction toward the reading instructional model using task-based reading strategy and online learning activities was at a high level. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาและหาประสิทธิภาพรูปแบบการสอนอ่านภาษาอังกฤษแบบเน้นภาระงานร่วมกับบทเรียนออนไลน์เพื่อพัฒนาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจและทักษะการอ่านเชิงวิเคราะห์สำหรับนักศึกษาปริญญาตรีให้มีคุณภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) ประเมินประสิทธิผลรูปแบบการสอนอ่านภาษาอังกฤษแบบเน้นภาระงานร่วมกับบทเรียนออนไลน์เพื่อพัฒนาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจและทักษะการอ่านเชิงวิเคราะห์สำหรับนักศึกษาปริญญาตรีโดยเปรียบเทียบความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจและการอ่านเชิงวิเคราะห์ของนักศึกษาที่เรียนด้วยรูปแบบเน้นภาระงานร่วมกับบทเรียนออนไลน์ ก่อนกับหลังเรียน 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษาต่อรูปแบบการสอนอ่านภาษาอังกฤษแบบเน้นภาระงานร่วมกับบทเรียนออนไลน์เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจและทักษะการอ่านเชิงวิเคราะห์สำหรับนักศึกษาปริญญาตรี กลุ่มตัวอย่างคือ นักศึกษาชั้นปีที่ 2 สาขาวิชาภาษาอังกฤษ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ ประจำปีการศึกษา 2562 ภาคเรียนที่ 1 จำนวน 1 ห้องเรียนโดยวิธีการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แบบทดสอบทักษะการอ่านเพื่อความเข้าใจและการอ่านเชิงวิเคราะห์ ก่อนและหลังเรียนด้วยรูปแบบการสอนอ่านภาษาอังกฤษแบบเน้นภาระงานร่วมกับบทเรียนออนไลน์ แบบสอบถามความพึงพอใจของนักศึกษาต่อรูปแบบการสอนอ่านภาษาอังกฤษแบบเน้นภาระงานร่วมกับบทเรียนออนไลน์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติทีแบบอิสระ
ผลการวิจัยพบว่า
1.รูปแบบการสอนอ่านภาษาอังกฤษแบบเน้นภาระงานร่วมกับบทเรียนออนไลน์เพื่อพัฒนาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจและทักษะการอ่านเชิงวิเคราะห์สำหรับนักศึกษาปริญญาตรี มีชื่อว่า “PTFT Model” มีองค์ประกอบ 5 ประการคือ หลักการ วัตถุประสงค์ กระบวนการเรียนการสอน เนื้อหาสาระ การวัดและประเมินผล กระบวนการเรียนการสอนมี 4 ขั้นตอน คือ ขั้นที่ 1 ขั้นเตรียมตัวก่อนทำภาระงาน (Pre-task priming activities: P) ขั้นที่ 2 ขั้นภาระงาน (Task: T) ขั้นที่ 3 ขั้นเน้นรูปแบบภาษา (Form focus: F) ขั้นที่ 4 ขั้นฝึกซ้ำหรือขั้นประเมิน (Task repetition and/or evaluation: T) โดยที่รูปแบบการเรียนการสอนที่พัฒนามีประสิทธิภาพเท่ากับ 80.04/80.07
2.หลังการเรียนการสอนโดยใช้รูปแบบการสอนอ่านภาษาอังกฤษแบบเน้นภาระงานร่วมกับบทเรียนออนไลน์ (PTFT Model) กลุ่มตัวอย่างมีความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจและการอ่านเชิงวิเคราะห์ สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
3.ความพึงพอใจของกลุ่มตัวอย่างที่มีต่อรูปแบบการสอนอ่านภาษาอังกฤษแบบเน้นภาระงานร่วมกับบทเรียนออนไลน์ (PTFT Model) โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก
Type:
Discipline:
หลักสูตรและการสอน(การสอนภาษาอังกฤษ) แบบ 2.1 ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต
Collections:
Total Download:
175
View/ Open
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ผลการใช้สื่อเสริมการอ่านภาษาอังกฤษที่เน้นการเรียนศัพท์และการวิเคราะห์โครงสร้างบทอ่านที่มีต่อความสามารถในการเรียนรู้คำศัพท์และการอ่านเพื่อความเข้าใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนบางเลนวิทยา อำเภอบางเลน จังหวัดนครปฐม
Collection: Theses (Master's degree) - Teaching English/Teaching English as a Foreign / วิทยานิพนธ์ – การสอนภาษาอังกฤษ/การสอนภาษาอังกฤษในฐานะภาษาต่างประเทศType: Thesisกุลวรรณ สุดใจชื้น (มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2560-03-20)การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพของสื่อเสริมการอ่านภาษาอังกฤษที่เน้นการเรียนศัพท์และการวิเคราะห์โครงสร้างบทอ่าน เพื่อเปรียบเทียบความสามารถด้านศัพท์ และการอ่านเพื่อความเข้าใจของนักเรียนก่อนและหลังก ... -
DEVELOPMENT OF A BUSINESS ENGLISH READING COOPERATIVE LEARNING MODELTO ENHANCE READING COMPREHENSION, CRITICAL READING SKILLS AND BUSINESS ETHIC AWARNESS FOR UNDERGRADUATE STUDENTS OF THE FACULTY OF MANAGEMENT SCIENCE, SILPAKORN UNIVERSITY
Collection: Theses (Ph.D) - Curriculum and Instruction / ดุษฎีนิพนธ์ - หลักสูตรและการสอนType: ThesisRungnapha CHEWARUSSAMEE; รุ่งนภา ชีวรัศมี; Bamrung Torut; บำรุง โตรัตน์; Silpakorn University. Education (Silpakorn University, 17/8/2018)The purposes of this research were: 1) to study the problems and needs in developing a Business English Reading Cooperative Learning Model to enhance reading comprehension, critical reading skills and business ethic ... -
EFFECTS OF USING EXTENSIVE READING ACTIVITIES ON THE DEVELOPMENT OF ENGLISH READING COMPREHENSION SKILLS OF GRADE SEVEN STUDENTS
Collection: Theses (Master's degree) - Teaching English/Teaching English as a Foreign / วิทยานิพนธ์ – การสอนภาษาอังกฤษ/การสอนภาษาอังกฤษในฐานะภาษาต่างประเทศType: ThesisSupithsara KUMATA; ศุภิสรา กุมาทะ; Soranabordin Prasansaph; สรณบดินทร์ ประสารทรัพย์; Silpakorn University. Education (Silpakorn University, 12/6/2020)The purposes of this research were to 1) compare students’ reading comprehension skills before and after using extensive reading activities and 2) study the students’ satisfaction towards the extensive reading. The sample, ...