Maintenance Efficiency Improvement for Powder Coating Process in Disc Brake Factory
การเพิ่มประสิทธิภาพการบำรุงรักษากระบวนการพ่นสีฝุ่นในโรงงานผลิตดิสก์เบรก
Author:
Advisor:
Subject:
Date:
12/6/2020
Publisher:
Silpakorn University
Abstract:
The purpose of this research was developing preventive maintenance plan for Powder Coating machine to increase the mean time between failures or MTBF of the Brake Lining Factory. From the initial study, it found that the values of mean time between failures tended to decrease. In the beginning of the year 2019 from January – June the mean time between failures was 146 hours per month. Thus, applied Total Productive Maintenance or TPM together with 4 pillars as follows 1.Specific Improvement 2.Autonomous Maintenance 3.Planned Maintenance and 4.Education/Training. That could make the machine more efficient. The results showed in values of the mean time to repair. The trend was decreasing in July - December, before improvement the average to 20 minute per month. After improvement, the average was 17 minute per month or an decrese of 15%. And the mean time between failures. The trend was increasing in July - December, before improvement the average to 146 hours per month. After improvement, the average was 177 hours per month or an increase of 21% งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อจัดทำแผนการบำรุงรักษาเชิงป้องกันของเครื่องพ่นสีดิสก์เบรกเพื่อเพิ่มเวลาเฉลี่ยระหว่างการเสียหายหรือ MTBF (Mean time between failures) ของบริษัทผลิตผ้าเบรกแห่งหนึ่ง จากการศึกษาเบื้องต้นพบว่า มีแนวโน้มของระยะเวลาเฉลี่ยระหว่างการเสียหายที่เครื่องจักรใช้งานลดลงในช่วงต้นปี 2562 ตั้งแต่เดือนมกราคม-มิถุนายน มีค่าเฉลี่ยระหว่างการเสียหายหรือ MTBF เท่ากับ 146 ชั่วโมงต่อเดือน จึงนำหลัก TPM หรือการบำรุงรักษาเชิงทวีผลโดยรวม (Total Productive Maintenance) มาปรับใช้ด้วยกัน 4 เสาหลักได้แก่ 1.การปรับปรุงเฉพาะเรื่อง (Specific Improvement) 2.การบำรุงรักษาด้วยตนเอง (Autonomous Maintenance) 3.การบำรุงรักษาตามแบบแผน (Planned Maintenance) และ 4.การศึกษาและฝึกอบรม (Education/Training) ทำให้เครื่องจักรมีประสิทธิภาพมากขึ้นได้ หลังจากการปรับปรุงพบว่า ค่าเวลาเฉลี่ยในการซ่อมแซม หรือ MTTR มีแนวโน้มลดลงตั้งแต่เดือนกรกฎาคม-ธันวาคม โดยก่อนปรับปรุงค่าเฉลี่ยเท่ากับ 20 นาทีต่อเดือน หลังปรับปรุงค่าเฉลี่ยเท่ากับ 17 นาทีต่อเดือน หรือเพิ่มขึ้น 15% และค่าเวลาเฉลี่ยระหว่างการเสียหาย หรือ MTBF มีแนวโน้มเพิ่มขึ้นตั้งแต่เดือนกรกฎาคม-ธันวาคม โดยก่อนปรับปรุงค่าเฉลี่ยเท่ากับ 146 ชั่วโมง/เดือน หลังปรับปรุงค่าเฉลี่ยเท่ากับ 177 ชั่วโมง/เดือน หรือเพิ่มขึ้น 21 %
Type:
Discipline:
การจัดการงานวิศวกรรม แผน ก แบบ ก 1 ปริญญามหาบัณฑิต
Collections:
Total Download:
37