THE ENHANCING OF SCHOOL AND COMMUNITY RELATION IN WAT YAI BAN BOR SCHOOL UNDER SAMUTSAKHON PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE
การส่งเสริมความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชน ของโรงเรียนวัดใหญ่บ้านบ่อ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสมุทรสาคร
Author:
Advisor:
Date:
29/11/2019
Publisher:
Silpakorn University
Abstract:
The objectives of this independent study were to identify 1) the level of enhancing school and community relation of Watyaibanbor School, Under Samutsakorn Primary Educational Service Area and 2) the guidelines of enhancing school and community relation of Watyaibanbor School, Under Samutsakorn Primary Educational Service Area. The sample were 46 school administrator. teachers, school board ,The instruments were the checklist questionnaire, with 41 items, about enhancing school and community relationship. The Statistics used in data analysis were frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, and content analysis.
The findings of this study were as follows: The level of reused as community, of Watyaibanbor School, Under Samutsakhon Primary Educational Service Area, as a whole was a hight level. When Considerated in each aspect, Its found that 4 aspects were at a hight level by descending respective arrangement based on the Arithematic Mean Values; Cooperation, Creating a Network partner, Public Relations and Community Service, respeetively. The guidelines for improving the school and community of Watyaibanbor School, Under Samutsakhon Primary Educational Service Area were as follows : 1) Basic Education Board should stimulate the better relationship between school and community, 2) the school should participate in religious days with the community, 3) the school should announce the activities and information in the school to the community, and 4) the school should allow the community to know more about school by property use within the school such as school’s buildings and stadium. การวิจัยครั้งนี้วัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) ระดับการส่งเสริมความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชนของโรงเรียนวัดใหญ่บ้านบ่อ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสมุทรสาคร 2) แนวทางการส่งเสริมความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชนของโรงเรียนวัดใหญ่บ้านบ่อ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสมุทรสาคร ประชากรที่ศึกษา ประกอบด้วย ผู้บริหารสถานศึกษา ครู และคณะกรรมการสถานศึกษา จำนวนทั้งสิ้น 46 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับการส่งเสริมความสัมพันธ์และความร่วมมือกับชุมชนในการพัฒนาการศึกษา ของโรงเรียนวัดใหญ่บ้านบ่อ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสมุทรสาคร แบบเช็ครายการ จำนวน 41 ข้อ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิตและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการวิจัย พบว่า 1. การบริหารงานความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชน ของโรงเรียนวัดใหญ่บ้านบ่อ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสมุทรสาคร โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า อยู่ในระดับมาก ทั้ง 4 ด้าน โดยเรียงค่ามัชฌิมเลขคณิตจากมาก ไปหาน้อย ดังนี้ การมีส่วนร่วม การสร้างภาคีเครือข่าย การประชาสัมพันธ์ และการบริการชุมชน ตามลำดับ 2. แนวทางการพัฒนาการบริหารความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชน ของโรงเรียนวัดใหญ่บ้านบ่อ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสมุทรสาคร ด้านการบริการชุมชน มี 4 แนวทาง ดังนี้ 1) ให้คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานเข้ามามีบทบาทหน้าที่มากขึ้นเพื่อจะช่วยส่งเสริมให้ความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียนกับชุมชนดีขึ้น 2) โรงเรียนควรมีส่วนร่วมในชุมชนทุกวันสำคัญทางศาสนาต่าง ๆ 3) โรงเรียนควรมีการประชาสัมพันธ์ให้ชุมชนรับรู้ข่าวสารภายในโรงเรียนเพื่อให้ทราบข้อมูลและกิจกรรมต่าง ๆ และ 4) โรงเรียนควรเปิดให้ชุมชนเข้ามาใช้สถานที่ภายในโรงเรียนไม่ว่าจะเป็นอาคารเรียนหรือสนามกีฬาเพื่อให้ชุมชนได้รู้จักโรงเรียนมากขึ้น
Type:
Discipline:
การบริหารการศึกษา แผน ข ระดับปริญญามหาบัณฑิต
Collections:
Total Download:
157