การออกแบบสื่ออินเตอร์แอคทีฟเพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวเชิงมรดก วัฒนธรรมไทย กรณีศึกษา วัดอรุณราชวรารามราชวรมหาวิหาร
Other Title:
INTERACTIVE DESIGN FOR CULTURAL HERITAGE TOURISM : A CASE STUDY OF WAT ARUN RATCHAWARARAM RATCHAWARAMAHAWIHAN
Author:
Subject:
Date:
2559-08-04
Publisher:
มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract:
การท่องเที่ยว เป็นอุตสาหกรรมที่มีบทบาทสําคัญต่อการพัฒนาเศรษฐกิจ หลายประเทศ
ทั่วโลกจึงให้ความสําคัญในการเสริมสร้างขีดความสามารถในการแข่งขันเพื่อช่วงชิงส่วนแบ่งตลาดท่องเที่ยวโลก ทำให้ประเทศไทยต้องปรับทิศทางการส่งเสริมการท่องเที่ยว โดยใช้อัตลักษณ์ของประเทศ
เช่น การท่องเที่ยวเชิงมรดกวัฒนธรรมของประเทศไทยซึ่งมีความโดดเด่น เป็นเอกลักษณ์ตัวเฉพาะ ได้
รับการถ่ายทอดมรดกสืบเนื่องมายาวนาน มีการบอกเล่าเรื่องราวในการพัฒนาทางสังคมและมนุษย์
ผ่านทางประวัติศาสตร์ อันเป็นผลเกี่ยวเนื่องกับวัฒนธรรม องค์ความรู้และการให้คุณค่าของสังคมโดย
สามารถสะท้อนให้เห็นถึงสภาพชีวิตความเป็นอยู่ ศิลปะ สถาปัตยกรรม ของแต่ละยุคสมัยได้อย่าง
งดงาม
การศึกษาวิจัยในครั้งนี้ ผู้วิจัยได้ทำการศึกษาวัดอรุณราชวราราม เป็นกรณีในการศึกษามี
วัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวทางการออกแบบสื่ออินเตอร์แอคทีฟ เพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวเชิงมรดก
วัฒนธรรมไทย กรณีศึกษาวัดอรุณราชวราราม และเป็นแนวทางในการสร้างสรรค์งานออกแบบในรูป
แบบสื่ออินเตอร์แอคทีฟ แก่นักออกแบบและองค์กรธุรกิจอื่น ๆ ต่อไป
โดยวิธีการศึกษาผู้วิจัย ได้ทำการรวบรวม และทำการสำรวจข้อมูลผ่านการสัมภาษณ์
นักออกแบบ, โปรแกรมเมอร์, นักวิเคราะห์ระบบ, พระภิกษุวัดอรุณฯ และจากการสอบถามความคิด
เห็นนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติที่มีอายุระหว่าง 21-60 ปี และนำข้อมูลที่ได้นำมาวิเคราะห์โดยเชื่อมโยง
ตามวัตถุประสงค์ และประเด็นสำคัญของงานวิจัยผ่านแนวความคิดและทฤษฎีที่เกี่ยวข้อง นำมาสู่การ
สร้างผลงานออกแบบ แบ่งผลงานการออกแบบเป็น 1. ตราสัญลักษณ์ 2. สื่ออินเตอร์แอคทีฟ
จากนั้นผู้วิจัยนำผลงานการออกแบบ ทำการประเมินผลการออกแบบโดยผู้เชี่ยวชาญ ซึ่ง
จากการศึกษาดังกล่าว สามารถยืนยันสมมติฐานที่ว่า การออกแบบสื่ออินเตอร์แอคทีฟการท่องเที่ยว
เชิงมรดกวัฒนธรรมไทย สามารถอำนวยความสะดวกให้ความรู้เชิงประวัติศาสตร์ ทำให้นักท่องเที่ยว มีความเข้าใจวัดอรุณราชวรารามราชวรมหาวิหารได้อย่างลึกซึ้ง Tourism industry plays an important role to economic development for countries across the world. Unsurprisingly, the governments pay their attention to the enhanced competitiveness to compete for the market share in the world tourism. Likewise, Thai tourism is required to be oriented to build its own identity. For example, Thai tourism can be based on cultural heritage tourism because Thai culture is distinct and unique and has inherited for a long time; social and human development is narrated through history relating to culture, body of knowledge; and social value gorgeously reflects all eras of livelihood, arts, and architecture in Thailand.
The researcher conducted this study by selecting Wat Arun as a case study. The objective of this study was to determine the practices of design, presentation and interaction between interactive media and human beings linking to techniques. This study also aimed to consider the effect of applying interactive design on promoting cultural heritage tourism, offering historical knowledge.
The researcher used studying method by data document collection and information survey by interviewing designers, programmers, system analysts, monks at Wat Arun and asking foreign tourists’ opinions, who were about 21-60 years old. Then, data were analyzes according to the objectives and the research’s main points via related concepts and theories to form design results, which composed of 1.Symbols,2.Interactivemedia.
Then the researcher asked the experts to evaluate his/her design results. So that this study could assure an assumption that Thailand’s heritage cultural tourism interactive media design could provide convenience and historical knowledge to the tourists for understanding about Wat Arun intensively
Type:
Discipline:
ศิลปะการออกแบบ แผน ก แบบ ก 2 ระดับปริญญามหาบัณฑิต
Collections:
Total Download:
306