ความฉลาดทางอารมณ์ที่มีผลต่อประสิทธิภาพการปฏิบัติงาน: กรณีศึกษา ผู้ปฏิบัติงานฝ่ายควบคุมระบบกำลังไฟฟ้า การไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทย
Other Title:
EMOTIONAL QUOTIENT AFFECTING WORK EFFICIENCY: A CASE STUDY OF EMPLOYEES IN POWER SYSTEM CONTROL AND OPERATION DIVISION, ELECTRICITY GENERATING AUTHORITY OF THAILAND
Author:
Subject:
Date:
2558-12-29
Publisher:
มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความฉลาดทางอารมณ์ของผู้ปฏิบัติงาน ศึกษาระดับประสิทธิภาพการปฏิบัติงานของผู้ปฏิบัติงาน ศึกษาเปรียบเทียบความฉลาดทางอารมณ์ของผู้ปฏิบัติงานจำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล ศึกษาเปรียบเทียบประสิทธิภาพการปฏิบัติงานของผู้ปฏิบัติงานจำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล และศึกษาความฉลาดทางอารมณ์ที่มีผลต่อประสิทธิภาพการปฏิบัติงานของผู้ปฏิบัติงานฝ่ายควบคุมระบบกำลังไฟฟ้า การไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทย ดำเนินการวิจัยโดยวิธีวิจัยเชิงสำรวจ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ผู้ปฏิบัติงานระดับ 3-9 ในฝ่ายควบคุมระบบกำลังไฟฟ้า การไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทย จำนวน 128 คน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที การทดสอบค่าเอฟ และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน
ผลการวิจัยพบว่า ความฉลาดทางอารมณ์โดยรวมของผู้ปฏิบัติงานอยู่ในระดับสูง เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านการตระหนักรู้ในอารมณ์ตนเอง ด้านการจัดระเบียบอารมณ์ของตนเอง ด้านการจูงใจตนเอง ด้านการเอาใจเขามาใส่ใจเรา และด้านทักษะทางสังคมอยู่ในระดับสูง ตามลำดับ ประสิทธิภาพการปฏิบัติงานโดยรวมของผู้ปฏิบัติงานอยู่ในระดับสูง เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ด้านการบรรลุเป้าหมายความสำเร็จ ด้านกระบวนการปฏิบัติงาน และด้านความพอใจของทุกฝ่ายอยู่ในระดับสูง ส่วนด้านการจัดหาและใช้ปัจจัยทรัพยากรอยู่ในระดับปานกลาง ตามลำดับ ผู้ปฏิบัติงานที่มีปัจจัยส่วนบุคคลด้านเพศ อายุ ระดับการศึกษา สถานภาพสมรส และระยะเวลาการปฏิบัติงานในฝ่ายฯ ต่างกัน มีความฉลาดทางอารมณ์โดยรวมไม่แตกต่างกัน ส่วนผู้ปฏิบัติงานที่มีปัจจัยส่วนบุคคลด้านเงินเดือน ตำแหน่งงาน และระดับตำแหน่งต่างกัน มีความฉลาดทางอารมณ์โดยรวมแตกต่างกัน ผู้ปฏิบัติงานที่มีปัจจัยส่วนบุคคลด้านเพศ อายุ ระดับการศึกษา สถานภาพสมรส เงินเดือน ระดับตำแหน่ง และระยะเวลาการปฏิบัติงานในฝ่ายฯ ต่างกัน มีประสิทธิภาพการปฏิบัติงานโดยรวมไม่แตกต่างกัน ส่วนผู้ปฏิบัติงานที่มีปัจจัยส่วนบุคคลด้านตำแหน่งงานต่างกัน มีประสิทธิภาพการปฏิบัติงานโดยรวมแตกต่างกัน ความฉลาดทางอารมณ์ด้านการจูงใจตนเอง ด้านทักษะทางสังคม ด้านการจัดระเบียบอารมณ์ของตนเอง และด้านการตระหนักรู้ในอารมณ์ตนเอง มีผลต่อประสิทธิภาพการปฏิบัติงานโดยรวมของผู้ปฏิบัติงานฝ่ายควบคุมระบบกำลังไฟฟ้า การไฟฟ้าฝ่ายผลิตแห่งประเทศไทย และสามารถพยากรณ์ประสิทธิภาพการปฏิบัติงานโดยรวมได้ร้อยละ 64.30
The objectives of this research were to study the level of employees’ emotional quotient, to study the level of employees’ work efficiency, to study employees’ emotional quotient classified by personal factors, to study employees’ work efficiency classified by personal factors, and to study emotional quotient affecting work efficiency of employees in Power System Control and Operation Division, Electricity Generating Authority of Thailand. The survey research was carried out in this study. The research samples were 128 employees with the levels 3-9 in Power System Control and Operation Division, Electricity Generating Authority of Thailand. Data were collected by using questionnaires. The statistical techniques for data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test, F-test, and Stepwise Multiple Regression Analysis.
The research results were found that the employees’ overall emotional quotient was at a high level. When considering as each aspect, it was found that Self-Awareness, Self-Regulation, Self-Motivation, Empathy, and Social Skills were at a high level respectively. The employees’ overall work efficiency was at a high level. When considering as each aspect, it was found that Goal Accomplishment, Internal Process and Operation, and Participant Satisfaction were at a high level, whereas System Resource was at a moderate level respectively. The employees with different gender, age, education level, marital status, and period of work in Power System Control and Operation Division did not differ in overall emotional quotient, whereas the employees with different salary, position, and position level were significantly different in overall emotional quotient. The employees with different gender, age, education level, marital status, salary, position level, and period of work in Power System Control and Operation Division did not differ in overall work efficiency, whereas the employees with different position were significantly different in overall work efficiency. Aspects of emotional quotient including Self-Motivation, Social Skills, Self-Regulation, and Self-Awareness affected the overall work efficiency of employees in Power System Control and Operation Division, Electricity Generating Authority of Thailand, and were capable of predicting the overall work efficiency at 64.30 percent.
Type:
Discipline:
รัฐประศาสนศาสตร์ แผน ก แบบ ก 2 ระดับปริญญามหาบัณฑิต
Total Download:
312