ธรรมาภิบาลกับผลการประเมินคุณภาพภายนอกรอบสามของโรงเรียนขนาดเล็ก สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม
Other Title:
GOOD GOVERNANCE AND THE RESULT OF THE THIRD ROUND EXTERNAL QUALITY EVALUATION OF SMALL-SIZED SCHOOL UNDER NAKHON PATHOM PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICES
Author:
Subject:
Date:
2558-10-08
Publisher:
มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทราบ 1) ธรรมาภิบาลของโรงเรียนขนาดเล็กสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม 2) ผลการประเมินคุณภาพภายนอกรอบสามของโรงเรียน ขนาดเล็กสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม 3) ความสัมพันธ์ระหว่างธรรมาภิบาล กับผลการประเมินคุณภาพภายนอกรอบสามของโรงเรียนขนาดเล็กสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม กลุ่มตัวอย่าง ประกอบด้วยโรงเรียนขนาดเล็กที่มีจำนวนนักเรียนไม่เกิน 120 คน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม เขต 1 และ เขต 2 จำนวน 80 โรง ผู้ให้ข้อมูลโรงเรียนละ 4 คน ประกอบด้วยผู้อำนวยการโรงเรียน จำนวน 1 คน ครู จำนวน 1 คน และคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จำนวน 2 คน รวมผู้ให้ข้อมูล 320 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับธรรมาภิบาล ตามแนวทางของสถาบันพระปกเกล้า และการประเมินคุณภาพภายนอกรอบสาม ตามแนวทางการประเมินของสำนักงานรับรองมาตรฐานและประเมินคุณภาพการศึกษา (องค์การมหาชน) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ความถี่ ร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน
ผลการวิจัยพบว่า
1. ธรรมาภิบาลของโรงเรียนขนาดเล็กสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก
2. ผลการประเมินคุณภาพภายนอกรอบสามของโรงเรียนขนาดเล็กสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก
3. ธรรมาภิบาลกับผลการประเมินคุณภาพภายนอกรอบสามของโรงเรียนขนาดเล็กสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม โดยภาพรวมมีความสัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
The purposes of this research were to know 1) the good governance of small – sized school under Nakhon Pathom Primary Educational Service Area Offices 2) the result of the third round external quality evaluation of small – sized school under Nakhon Pathom Primary Educational Service Area Offices and 3) the relationship between good governance and the result of the third round external quality evaluation of small – sized school under Nakhon Pathom Primary Educational Service Area Offices. The sample were 80 school under Nakorn Pathom Primary Educational Service Area Office 1 and 2. The respondents from each school were the director, teacher and basic education institution board totally 320. The instrument was a questionnaire about good governance from King Prajadhipok’s institute and the third round external quality evaluation from The Office for National Education Standards and Quality Assessment (Public Organization). The statistical used to analyze the data were frequency (f), percentage (%), arithmetic mean ( ), standard deviation (S.D.) and Pearson’s product moment correlation coefficient.
The findings of this research were as follows :
1) The good governance of small – sized school under Nakhon Pathom Primary Educational Service Area Offices, as a whole and as individual, were at a high level.
2) The result of the third round external quality evaluation of small – sized school under Nakhon Pathom Primary Educational Service Area Offices, as a whole and as individual, were at a high level.
3) There was significantly relationship between the good governance and the result of the third round external quality evaluation of small – sized school under Nakhon Pathom Primary Educational Service Area Offices at .01 level.
Type:
Discipline:
การบริหารการศึกษา แผน ก แบบ ก 2 ระดับปริญญามหาบัณฑิต
Collections:
Total Download:
145