สื่อส่งเสริมการเรียนรู้สำหรับเด็กออทิสติกระยะอาการเบื้องต้นระดับศักยภาพของสมองช่วงอายุ 3-6 ปี
Other Title:
Media design for promoting learning in Autistic patients mental age between 3-6 years old
Author:
Subject:
Date:
2016
Publisher:
มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวทางการออกแบบของเล่นสำหรับเด็กออทิสติกเพื่อ
ส่งเสริมการเรียนรู้ทางด้านพัฒนาการทางด้านสังคมของเด็กออทิสติกและการช่วยเหลือตนเองในชีวิตประจำวัน
โดยใช้ลักษณะภาพประกอบที่มีบริบทสิ่งแวดล้อมความเป็นไทยใส่ลงไปในของเล่นเพื่อให้กลุ่มเป้าหมายเข้าใจ
ง่ายขึ้น เนื่องจากปัจจุบันสื่อส่งเสริมการเรียนรู้ที่โรงพยาบาลและโรงเรียนใช้สอนเด็กออทิสติกนั้น ยังไม่มีการ
นำเอาบริบทความเป็นไทยนำมาประยุกข์ใส่ลงไปในภาพประกอบเพื่อทำของเล่น
การดำเนินงานวิจัยใช้วิธีการรวบรวมข้อมูลในการทำสื่อส่งเสริมการเรียนรู้ได้ดังนี้ศึกษาอาการของ
เด็กออทิสติกระยะเบื้องต้นจากเอกสารทางการแพทย์, หลักการออกแบบรูปแบบลายเส้นและสีที่เหมาะสมและ
ได้รวบรวมข้อสรุปมาออกแบบเป็นสื่อส่งเสริมทักษะทางสังคมเป็น ประเภทดังนี้ .สื่อสอนจับคู่คน, สัตว์,
สิ่งของจำนวน 36 ชิ้น 2.สื่อสอนเรียงลำดับเหตุการณ์ในชีวิตประจำวันจำนวน 25 ชิ้น ผู้วิจัยได้ออกแบบเครื่องมือ
ที่มีรูปแบบลายเส้นและการใช้สีต่างกันมา 3 แบบได้แก่ การนำรูปแบบลายเส้นของอาจารย์ประหยัดพงษ์ดำ มา
ใส่ในงาน การใช้รูปถ่ายมาจากสิ่งของจริงมาใส่ในสื่อ , การออกแบบโดยใช้รูปแบบการ์ตูนญี่ปุ่นมาประยุกข์ใช้ใน
งานโดยให้ผู้เชี่ยวชาญทางด้านการแพทย์ 5 คนและผู้เชี่ยวชาญทางด้านการศึกษา 5 คนทำการตรวจสอบ
และแนะนำหลังจากนั้น จึงได้นำไปใช้กลุ่มเป้าหมายจำนวน 5 คน
ผลการวิจัยพบว่า สื่อส่งเสริมการเรียนรู้สำหรับเด็กออทิสติกระยะอาการเบื้องต้นโดยมีระดับ
ศักยภาพของสมอง 3-6 ปี กลุ่มเป้าหมายเมื่อเปรียบเทียบกับสื่อแบบเก่าที่มักใช้แต่กระดาษและไม้อัด
ผู้เชี่ยวชาญทางด้านการศึกษาได้ ผู้วิจัยค้นพบว่าการทำรูปแบบสื่อจับคู่หรือเรียงลำดับเหตุการณ์นั้น สามารถทำ
ให้กลุ่มเป้าหมายสร้างปฎิสัมพันธ์ที่ดีกับครูผู้สอนได้โดยระหว่างการสังเกตการณ์แบบมีส่วนร่วมและไม่มีส่วน
ร่วมผู้วิจัยค้นพบว่ากลุ่มเป้าหมายพยายามพูดคุยและเล่าเรื่องราวในชีวิตวันประจำวันตัวเองผ่านการเล่นสื่อ
ผู้วิจัยค้นพบว่าแม้ว่าศักยภาพทางสมองและสติปัญญาของเด็กออทิสติกจะมีมาไม่เท่าเด็กปกติทั่วไปแต่การ
ส่งเสริมทักษะทางสังคมให้เด็กออทิสติกรู้จักช่วยเหลือตนเองและเข้าสังคมนั้น คือสิ่งสำคัญที่จะทำให้เด็ก
ออทิสติกโตมาช่วยเหลือตัวเองได้ไม่เป็นปัญหาของสังคม This research have objective about studying in Media design for autisms children for develop
their own social skill and help them to improve their daily activity. By using illustrate that including thai
context so the targets can understand the media easily. Hospital and school in Thailand now a days are
using the media that don’t have Thai context included in their media toys. The researcher processing by
collect the information of media design with observe the documentary about autisms from medical file,
theory of illustrate and color is suitable for autism children, theory about material that suitable for autisms,
inside interview with teaching expert from Laooautid school, Srinakarin wiroj university, Bangkok Hospital
for designing by ask them the questionnaire and summarize data to be these following 2 kinds of media
:1. 36 pieces of matching game Human animal object, 2.25 pieces of sequencing game by using
illustrate from their living activity. The researchers design 3 kind of design following1. Ajan Prayat
Pongdum direction.2.Using real picture from their daily life activity, 3.design by using Ghibi studio apply
with the design. By giving the 5 specialists of Medical team and Education Team prove and suggest.
After that the researcher brings the media using with 5 different samples. The result shows that 1.this
media design for autisms children is suitable for the target 2.5 specialists of Medical Team have opinion
about material should be more interesting and safe for the target compare with the old one that used
wood material and paper.3.5 specialists of Education team have chosen the design 3 because they
believe that carton kind can build the target’s imagination while the Medical team have chosen the
design 2 because they believe that the target should learn from the real pictures. 4. The whole 10
specialists evaluated the design as a good level.5 the targets are interested in the media and have more
concentrate with the teacher.6. The researcher fond this Media design make good relationship between
teacher and the target during the researcher observe participating and non-participating fond that the
target want to tell their own story in their real life by the media.7 The researcher found that although he
ability of Autisms children is the same as normal children, improving and supporting their ability of social
skill is important for helping them can live their real life.
Description:
ก-ฎ, 218 แผ่น : ภาพประกอบสี ; 30 ซม
Type:
Degree Name:
ศิลปมหาบัณฑิต
Discipline:
ศิลปะการออกแบบ
Rights Holder:
มหาวิทยาลัยศิลปากร
Collections:
Total Download:
922