พระพุทธรูปหินทรายสกุลช่างพะเยา

Other Title:
The Payao School sandstone Buddha image
Author:
Subject:
Date:
1989
Publisher:
มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract:
วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ได้ทำการศึกษาพระพุทธรูปหินทรายสกุลช่างพะเยา ซึ่งเป็นสกุลช่างพระพุทธรูปสกุลช่างหนึ่งในศิลปะล้านนา โดยศึกษาด้วยวิธีการจำแนกกลุ่มรูปแบบ การศึกษาเปรียบเทียบ ลักษณะอิทธิพลศิลปะที่ปรากฏ การจัดลำดับวิวัฒนาการ และข้อสันนิษฐานในการกำหนดอายุสมัยของพระพุทธรูป ซึ่งสัมพันธ์กับหลักฐานทางด้านประวัติศาสตร์และโบราณคดีอื่น ๆ
ประวัติเมืองพะเยาจากตำนานและพงศาวดารกล่าวว่า เมืองนี้มีมาแล้วตั้งแต่ราวพุทธศตวรรษที่ 17 แต่จากหลักฐานที่ได้จากการสำรวจและขุดค้นทางโบราณคดี หลักฐานด้านศิลาจารึกรวมทั้งรูปแบบศิลปะ ยังไม่มีสิ่งใดยืนยันได้ว่า เมืองพะเยามีอายุเก่าเกินไปกว่าพุทธศตวรรษที่ 19 เลย เมืองพะเยาคงเริ่มต้นขึ้นในราวพุทธศตวรรษที่ 19 และเจริญรุ่งเรืองในราวพุทธศตวรรษที่ 21 และคงเสื่อมลงตั้งแต่ราวพุทธศตวรรษที่ 22 เมื่ออาณาจักรล้านนาตกอยู่ภายใต้การปกครองของพม่าเป็นต้นมา
ผลการวิจัยได้แสดงให้เห็นถึงกลุ่มรูปแบบพระพุทธรูปหินทรายสกุลช่างพะเยา ลำดับวิวัฒนาการ และอายุสมัย ซึ่งแบ่งออกได้เป็น 5 ระยะเวลา ดังนี้คือ
ระยะที่ 1 (ราวพุทธศตวรรษที่ 19) พระพุทธรูปแสดงให้เห็นถึงอิทธิพลของพระพุทธรูปแบบเชียงแสนสิงห์หนึ่ง ซึ่งจัดเป็นพระพุทธรูปในศิลปะล้านนาระยะแรกและศิลปะสุโขทัยระยะแรก สัมพันธ์กับเหตุการณ์ทางประวัติศาสตร์สมัยพระยางำเมืองปกครองพะเยา พระยามังรายปกครองล้านนา และพระยาร่วง (พ่อขุนรามคำแหง) ปกครองสุโขทัย
ระยะที่ 2 (ราวต้นหรือกลางพุทธศตวรรษที่ 20 ถึง กลางพุทธศตวรรษที่ 21) พระพุทธรูปแสดงให้เห็นถึงอิทธิพลพระพุทธรูปในศิลปะสุโขทัย การรับรูปแบบจากสุโขทัยคงเกิดขึ้นในราวต้นพุทธศตวรรษที่ 20 ในคราวที่พระเจ้ากือนาแห่งล้านนา ได้อาราธนาพระสุมนเถรขึ้นมาเผยแพร่พระพุทธศาสนาลังกาวงศ์ในล้านนาคราวหนึ่ง อีกระยะเวลาหนึ่ง ราวต้นพุทธศตวรรษที่ 21 ในคราวที่พระยายุธิษฐิระอพยพผู้คนจากเมืองพิษณุโลกมาขึ้นต่อพระเจ้าติโลกราชแห่งล้านนา และได้มาปกครองเมืองพะเยา
ระยะที่ 3 (ราวต้น – กลางพุทธศตวรรษที่ 21) พระพุทธรูปจัดว่ามีลักษณะที่เป็นแบบพะเยาอย่างแท้จริง คงได้รับแรงบันดาลใจมาจากพระพุทธรูปสำริดในศิลปะล้านนาแบบเชียงแสนสิงห์สองซึ่งส่วนใหญ่พบว่ามีจารึกอยู่ในช่วง พ.ศ. 2000 ลงมา พระพุทธรูปที่สำคัญองค์หนึ่งในระยะเวลานี้คือ พระเจ้าแข้งคม วัดศรีอุโมงค์คำ จังหวัดพะเยา สามารถเปรียบเทียบได้กับพระเจ้าแข้งคม วัดศรีเกิด จังหวัดเชียงใหม่ ซึ่งองค์ที่วัดศรีเกิดนั้น พระเจ้าติโลกราชโปรดให้สร้างขึ้นในปี พ.ศ. 2020 หรือ 2027 และพระพุทธรูปหินทรายสกุลช่างพะเยาในระยะเวลานี้ส่วนหนึ่งมีแรงบันดาลใจมาจากพระเจ้าแข้งคมด้วยเช่นกัน
ระยะที่ 4 (ราวกลาง – ปลายพุทธศตวรรษที่ 21) ระยะนี้คงเป็นเวลาที่อาณาจักรล้านนาและเมืองพะเยาเจริญสูงสุด ตั้งแต่สมัยของพระเจ้าติโลกราชจนถึงสมัยพระเมืองแก้ว การวิวัฒนาการคงทำสืบเนื่องมาจากระยะที่ 2 และระยะที่ 3 และได้มีวิวัฒนาการเป็นลักษณะเฉพาะของตัวเองมากยิ่งขึ้นจนจัดเป็นระยะที่เจริญรุ่งเรืองสูงสุดทางด้านรูปแบบของพระพุทธรูปหินทรายสกุลช่างพะเยา
ระยะที่ 5 (ราวปลายพุทธศตวรรษที่ 21 ถึงปลายพุทธศตวรรษที่ 23) เมืองพะเยาและศิลปะสกุลช่างพะเยา คงเสื่อมลงหลังจากสมัยของพระเมืองแก้วเป็นต้นมา สอดคล้องกับเหตุการณ์ทางประวัติศาสตร์ในระยะเวลานี้ จนกระทั่งถึงปี พ.ศ. 2101 อาณาจักรล้านนาก็ตกอยู่ภายใต้การปกครองของพม่า และพม่าได้ปกครองอยู่เป็นเวลากว่า 200 ปี ในช่วงระยะเวลานี้การสร้างงานศิลปะยังคงมีการทำสืบต่อมา แต่รูปแบบคงไม่ดีเท่าในระยะที่เจริญรุ่งเรืองสูงสุด ลักษณะพระพุทธรูประยะหลังนี้ จึงเป็นแบบพื้นเมืองหรือแบบท้องถิ่นมากยิ่งขึ้น
พระพุทธรูปหินทรายสกุลช่างพะเยา ซึ่งเริ่มต้นมาแล้วตั้งแต่ราวพุทธศตวรรษที่ 19 จนกระทั่งเจริญรุ่งเรืองสูงสุดในราวพุทธศตวรรษที่ 21 และเริ่มเสื่อมลงตั้งแต่ราวพุทธศตวรรษที่ 22 นั้น คงมาสิ้นสุดลงในคราวที่ชาวเมืองพะเยาอพยพผู้คนไปร่วมกันสู้ศึกพม่าที่ลำปาง ในปี พ.ศ. 2330 เมืองพะเยาถูกทิ้งร้างเป็นเวลาถึง 56 ปี This thesis is a work on the Payao School Sandstone Buddha Images. The Payao School, one style within the period of Lanna Art and having its own distinguishing characteristics merits further investigation.
The method of study includes a classification of Buddha Image typology, a comparative study of Buddha Images, a survey of foreign influence on the Images’ physical attributes, the evolution and Chronology of Buddha Image dating involving assumptions based on arechaeological, historical and other evidence.
The history of Payao City is known today from chronicals and historical annals which report that the city was established in the 12th century A.D. However evidence from survey, archaeological excavation, stone inscriptions as well as art styles have failed to support this date and it looks as if a more accurate age is sometime in the 14th century A.D., Therefore the city might have been established around the 14th century A.D., reached its success in the 16th century A.D., and gradually decline around the 17th century A.D. when the Lanna Kingdom finally fell to the Burmese.
As a result of research, Payao School Sandstone Buddha Images can be diviede by their evolution and chronology into 5 periods or groups :
Period I (Around the 14th century A.D.) Payao Buddha Images show influences of Chiang – Saen, characterized by Lion type Buddha Images style (Singha I). These Buddha Images are considered the basis for the creation of first early Lanna and Sukhothai art styles.
Period II (Late 14th century A.D. or mid 15th – mid 16th century A.D.) Buddha Images in Payao City during this period are in Sukhothai style. This may be, at least in part, because of the invitation extended by Guna, King of Lanna to Sumonthera, a Sukhothai monk to disseminate Lanka wong Buddhism in his Kingdom. Furthermore, in the late 15th century A.D. Phayao Yuthisatira not only moved the people of Pisanulok including artists, carvers, sculptors and other craftsmen into the domain of Tilokkaraj, King of Lanna but olso supported Phaya Yuthisatira’s eventual takeover of Payao City.
Period III (Late 15th – mid 16th century A.D.) Payao Buddha Images show their own unique characteristies and might have been inspired by Bronze Buddha Images in Chiang – Saen Lion type (Singha II) Lanna art stype. The base of each Buddha Image has an inscription written in 1457 A.D. In 1477 A.D. (or perhaps in 1484 A.D.) , by Royal command of King Tilokkaraj , a Buddha Image namedPhra Chao Khang Kom (The Buddha with sharp shins) was erected at Wat Sri Gued, Chiang Mai, Another Phra Chao Khang Kom can be found in Payao province at Wat Sri Umong Kum. Suggesting that, Payao School Sandstone Buddha Images may have been derived from that Buddha Image (Phra Chao Khang Kom) at Chiang Mai.
Period IV (Mid 16th century A.D. – early 17th century A.D.) The most glorious term of Lanna Kingdom and, with it, of Payao City is considered to have been during the period beginning when King Tilokkaraj reigned and ending with the reign of King Phra Muang Kaew. After having borrowed elements of Sukhothai and Lanna Style in period II and III, Payao artists finally developed their own original style in this period consequently. It is known as the classic period of the Payao School of Sandstone Buddha Images.
Period V (Early 17th century A.D. – early 19th century A.D.) Payao City and the Payao School of art might have deteriorated after the reign of King Phra Muang Kaew which ended in 1558 A.D. or later, when the Lanna Kingdom fell to the Burmese and was destined to remain under Burmese control for 200 years. During this period interest in the arts continued but the styles could hardly have compared to that of the previously created originals. Consequently, the artistic characteristics of Buddha Images made during this time tended towards native and local style.
To conclude the advance of Payao School Sandstone Buddha Image can be said to have taken place around the 14th century A.D., thriving in the 16th century A.D. and finally deteriorated in the 17th century A.D. For all intents and purposes the ultimate Payao City might be considered to have taken place in 1787 A.D., when Payao people entered into war with the Burmese at Lumpang battlefield, after which the city was abandoned for 56 years.
Description:
วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม. (ประวัติศาสตร์ศิลปะ))--มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2532 Thesis (M.A. (History of art))--Silpakorn University, 1989)
Type:
Discipline:
สาขาวิชาประวัติศาสตร์ศิลปะ
Collections:
Total Download:
433