การศึกษารูปแบบกิจกรรมทางการศึกษาของพิพิธภัณฑ์สมเด็จพระพันวัสสนาอัยยิกาเจ้า

Other Title:
A study of educational activities of Queen Savang Vadhana Museum
Subject:
Date:
2012
Publisher:
มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract:
การศึกษารูปแบบกิจกรรมการทางศึกษาของพิพิธภัณฑ์สมเด็จพระพันวัสสาอัยยิกาเจ้า มีวัตถุประสงค์ของการศึกษา คือ เพื่อหาความสัมพันธ์ระหว่างสาระสำคัญของหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐานกับเนื้อหาการจัดแสดงของพิพิธภัณฑ์สมเด็จพระพันวัสสาอัยยิกาเจ้า และเพื่อพัฒนารูปแบบกิจกรรมทางการศึกษาสำหรับนักเรียนของพิพิธภัณฑ์พระพันวัสสาอัยยิกาเจ้า ที่มีความสอดคล้องกับหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน โดยมีกลุ่มเป้าหมายคือ ครูอาจารย์ และนักเรียนในช่วงชั้นการเรียนรู้ที่ 2 ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานในกรุงเทพมหานคร และในต่างจังหวัด
ในการศึกษาเพื่อหาความสัมพันธ์ระหว่างสาระการเรียนรู้ในหลักสูตรแกนกลางขั้นพื้นฐานกับเนื้อหาของพิพิธภัณฑ์สมเด็จพระพันวัสสาอัยยิกาเจ้า ผู้วิจัยได้ประเมินวัตถุจัดแสดงในแต่ละห้องในฐานะที่เป็นสื่อการเรียนรู้ จากการศึกษาพบว่าวัตถุจัดแสดงทุกชิ้นสามารถนำมาใช้เป็นสื่อการเรียนรู้ประกอบกิจกรรมทางการศึกษาได้มากกว่าหนึ่งสาขาวิชา จากผลศึกษาในวัตถุประสงค์แรก ทางผู้ศึกษาได้นำไปสังเคราะห์เป็นกิจกรรมทางการศึกษาของพิพิธภัณฑ์ที่มีความสอดคล้องกับหลักสูตรการศึกษาแกนกลางพื้นฐานทั้ง 8 กลุ่ม ผลการศึกษาพบว่านักเรียนมีความรู้ความเข้าใจตามวัตถุประสงค์ของพิพิธภัณฑ์
และกิจกรรมมีความเหมาะสมในลักษณะ 3 ประการคือ คุณลักษณะของกิจกรรมมีประโยชน์ในการเพิ่มพูนความรู้แก่นักเรียน การสอนให้นักเรียนรู้จักคิด / ใช้จินตนาการ มีส่วนกระตุ้นให้เกิดการเรียนรู้ มีความสอดคล้องกับสาระการเรียนรู้ และมีความยากง่ายเหมาะสมกับช่วงชั้นการเรียน ในด้านการเรียนรู้ของนักเรียน เมื่อนักเรียนทำกิจกรรมนี้นักเรียนสามารถหาคำตอบได้อย่างครบถ้วน ถูกต้อง เสร็จทันภายในเวลาที่กำหนดไว้ และมีความเพลิดเพลิน ในด้านของการนำไปใช้ของอาจารย์ พบว่าอาจารย์สามารถให้คำแนะนำแก่นักเรียนในการทำได้ และสามารถนำกิจกรรมนี้ไปประยุกต์สอนที่โรงเรียนได้ The purpose of this study was to find the relation between the main point of curriculum of Office of the Basic Education Commission and the main point of museum content. And to develop educational activities for student for Queen Savang Vadhana Museum that match with the curriculum of Office of the Basic Education Commisson. The target was the teachers and students who studied in the second level of learning in the school under Office of the Basic Education Commission. Both in Bangkok and in provinces.
A study to find the relation between the main point of curriculum of Office of the Basic Education Commission and the main point of museum content, the researcher evaluated the artefacts in each room that which one can be the learning topic or the learning aid. And how each artifact related to curriculum. The result pointed that the artifacts in each room related to all eight curriculums and be used in the second purpose. A study to develop educational activities for student for Museum, the researcher synthesized the museum lecture and student exercise which related with the 8 curriculums. The result of activities pointed that students has well knowledge about museum content. The result of assessment form, about the exercise the result pointed that the educational activities related to the curriculum and the hardship match with the level of student. Let student to think and use imagination. Can support the learning in normal class. About the usefulness for student, the result pointed that student can answer correctly, completely, on time and has enjoyment in activities. About the usefulness for teacher, the result pointed that the teacher can advice student to do exercise and can adapt the activites and exercise to the other topics used at school later.
Type:
Discipline:
สาขาวิชาการจัดการทรัพยากรวัฒนธรรม
Collections:
- วิทยานิพนธ์ [66]
Total Download:
305