Show simple item record

dc.contributor.advisorสุรศักดิ์ เจริญวงศ์th_TH
dc.contributor.advisorเตยงาม คุปตะบุตรth_TH
dc.contributor.advisorวิสูตร โพธิ์เงินth_TH
dc.contributor.authorอนิษร เฮ่าศกุนต์th_TH
dc.contributor.authorAnisorn Heaosakoonen
dc.date.accessioned2017-12-17T15:20:18Z
dc.date.available2017-12-17T15:20:18Z
dc.date.issued2011th_TH
dc.identifier.urihttp://www.sure.su.ac.th/xmlui/handle/123456789/443en
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ศ.ม. (ทัศนศิลปศึกษา))--มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2554th_TH
dc.description.abstractวิทยานิพนธ์ หัวข้อเรื่อง ชีวิตในบึงบัว มีวัตถุประสงค์เพื่อแสดงออกเรื่องของสิ่งมีชีวิตที่อาศัยในบึงบัว ซึ่งเป็นการสร้างสรรค์ผลงาน จิตรกรรมสองมิติ เทคนิคสีอะคริลิคบนผ้าใบ ในรูปแบบจิตรกรรมไทยร่วมสมัย โดยนำแรงบัลดาลใจมาจากความทรงจำ การพึ่งพาอาศัยของสิ่งมีชีวิตในบึงบัวที่เคยอุดมสมบูรณ์ในอดีต มาเป็นแนวคิดหลัก โดยแสดงภาพชีวิตที่ต้องเกี่ยวข้องสัมพันธ์กับในบึงบัว อาศัยรูปทรงของบึงบัวตามธรรมชาติเป็นข้อมูลเบื้องต้นอันประกอบด้วย ดอกบัวใบบัว สัตว์และพืชน้ำต่างๆ นำมาจัดวาง พัฒนา ดัดแปลง สร้างสรรค์ให้เป็นภาพชีวิตในบึงบัวตาม จินตนาการ และมีลักษณะ ส่วนตนของข้าพเจ้า มุ่งเน้นให้เห็นการพึ่งพาอาศัยกันของสิ่งมีชีวิตในบึงบัวที่มีทั้งสัตว์และพืชน้ำ โดยดึงประสบการณ์และความรู้สึกในอดีตมาใช้ในการทำงานวิจัย ขอบเขตของการศึกษา เป็นการศึกษาหาแนวคิด ด้านรูปแบบสู่การสร้างสรรค์ ร่วมทั้งนำเสนอผลงานศิลปะด้านจิตรกรรม เพื่อให้แสดงออกซึ่งอารมณ์ความรู้สึกตามแนวคิดของผู้สร้างสรรค์ โดยได้ศึกษาสิ่งมีชีวิตและระบบนิเวศของบึงบัวรูปแบบการสร้างสรรค์จิตรกรรมไทยที่เกี่ยวข้องกับบัวในอดีตจนถึงปัจจุบัน และ ผลงานของศิลปิน นำมาสร้างสรรค์ผลงานจิตรกรรมที่ได้รับแรงบัลดาลใจมาจากธรรมชาติผสมจินตนาการส่วนตนและเพิ่มรูปแบบลักษณะของงานจิตรกรรมไทยร่วมสมัยเข้าไปร่วมด้วยแสดงให้เห็นถึงความสุข ความอุดมสมบูรณ์ ชีวิตในบึงบัวที่มีระบบนิเวศของบึงบัว ดอกบัว ใบบัว พืชน้ำ แมลง ผีเสือ นกน้ำ กบ เขียด ปาด และพืชน้ำต่างๆ ที่พึ่งพาอาศัยกันในบึงบัว ขั้นตอนการสร้างสรรค์ผลงาน ประกอบด้วย 4 ขั้นตอน 1. ขั้นตอนการร่างแนวความคิดที่ได้จากการศึกษา 2. ขั้นตอนการสร้างรูปทรง เป็นการถอดแบบโครงสร้าง มาวาดเป็นโครงเส้นในลักษณะงานจิตรกรรมไทย 3. ขั้นตอนการขึ้นรูป นำภาพร่างที่สมบูรณ์มาเทียบขยายสัดส่วนบนเฟรมผ้าใบขนาดของจริง และ 4. ขั้นตอนการลงสี จะประกอบด้วย (1) ลงสีบริเวณพื้นน้ำและพื้นหลังในผลงาน (2) ลงสีของใบบัว พื้นน้ำ และทัศนธาตุรองของผลงาน (3) ลงสีดอกบัว และ ทัศนธาตุที่ต้องการเน้นจุดเด่น และ (4) การเก็บรายละเอียดเล็กๆของผลงาน ผลของการศึกษาและสร้างสรรค์ในครั้งนี้ ข้าพเจ้าได้นำข้อมูลมาวิเคราะห์และสร้างผลงานให้ตอบสนองตรงตามแนวความคิดส่วนตน รวมทั้งแสดงออกถึงอารมณ์ความรู้สึกถ่ายทอดออกมาผ่านเป็นผลงานด้านจิตรกรรมจำนวน 5 ภาพ ภาพที่ 1 ขนาด 120 X 80 ซม. ภาพที่ 2 ขนาด 100 X 80 ซม.ภาพที่ 3 ขนาด 120 X 70 ซม. ภาพที่ 4 ขนาด 100 X 80 ซม.ภาพที่ 5ขนาด 115 X 80 ซม. และเพื่อสร้างเป็นแรงบัลดาลให้ผู้ที่พบเห็นได้เล็งเห็นถึงคุณค่าความงาม และ ความสำคัญของบึงบัวth_TH
dc.description.abstractMy thesis entitled “Life in a Lotus Pond” expresses creatures that live in a lotus pond with a reference to a two-dimensional medium namely painting with acrylic on canvas technique. The style of my paintings is of contemporary Thai art. Inspiration of this series comes from my own past memory of the dependence of living things in the plentiful lotus pond. The paintings show7 various creatures relating to the pond of which shapes were used as fundamental information. The pond is composed of lotus flowers, lotus leaves, animals, and aqua plants. I arranged, developed, and applied these organic forms to create images of life in the lotus pond ccording to my imagination. I would like to indicate the dependences of lives especially animals and aqua plants. My past experiences and feelings were recalled during the research. The scope of my study can be seen from the exploration of creative style in order to express feelings according to my thinking. I researched previous Thai art paintings by certain artists who depict living creatures and ecosystem of the lotus pond. The artists were inspired to blend the image of the lotus with then own imagination in order to express the happiness and the excellence of the lotus pond. They also depicted the ecosystem of the pond, which is composed of lotus flowers, lotus leaves, aqua plants, insects, butterflies, tiger hogs, common bush frogs, puddyfield green frogs, and aqua plants. My creative process can be divided into four steps as follows: 1. Producing sketches from original sources and information 2. Creating visual forms by depicting the structures of living dungs and expressing them through Thai-oriented drawing 3. Scaling up the sketches on canvas 4. Coloring by 1) staling with watering areas and backgrounds of the paintings 2) then, lotus leaves, aqua plants, and minor visual elements 3) later, lotus flowers and major visual elements that need to be emphasized 4) finally, fine details throughout the paintings. The results of my research and creative process can be investigated from my analysis of primary information and creative outcomes that correspond to my individual thoughts, including my feelings implied through a series of five paintings. The size of the first painting is 120 centimeters hl length and 80 centimeter in width; that of the second one is 100 and 80; that of the third one is 120 and 70; that of the fourth one is 100 and 80; and that of the fifth one is 115 and 80. The paintings inspire audiences to realize the value, the beauty, and the significance of the lotus pond.en
dc.formatapplication/pdfen
dc.language.isothth_TH
dc.publisherมหาวิทยาลัยศิลปากรth_TH
dc.sourceจปภศษ 2/01 2554 002th_TH
dc.subjectจิตรกรรมไทยth_TH
dc.subjectทัศนศิลป์th_TH
dc.titleชีวิตในบึงบัวth_TH
dc.title.alternativeLife in a lotus ponden
dc.typeThesisen
dc.rights.holderมหาวิทยาลัยศิลปากรth_TH
dc.degree.nameศิลปมหาบัณฑิตth_TH
dc.degree.disciplineทัศนศิลปศึกษาth_TH
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยศิลปากรth_TH
dc.degree.levelปริญญาโทth_TH
.custom.total_download196


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


Copyright  ©  2021 Silpakorn University Central Library All Rights Reserved.
Theme by 
Atmire NV