การประยุกต์ใช้สถิติวิศวกรรมในการออกแบบและพัฒนายางเรเดียล

Other Title:
An application of engineering statistics in design and development of radial tire
Author:
Advisor:
Date:
2016
Publisher:
มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract:
การออกแบบโครงสร้างของยางเรเดียล เป็นการออกแบบที่ผู้ออกแบบโครงสร้างยางจะต้องออกแบบ
โครงสร้างเพื่อให้ยางเรเดียลนั้นสามารถทดสอบผ่านมาตรฐานการทดสอบต่าง ๆ ปัญหาสำคัญที่ผู้ออกแบบต้อง
พบคือยางทดสอบไม่ผ่านตามมาตรฐาน ทำให้ผู้ออกแบบโครงสร้างต้องปรับพารามิเตอร์ที่เกี่ยวข้องกับการ
ออกแบบโครงสร้าง โดยอาศัยประสบการณ์ ทำให้บางพารามิเตอร์ที่ออกแบบสูงเกินความจำเป็น ซึ่งสอดคล้อง
กับการออกแบบที่ไม่มีแนวทางการออกแบบโครงสร้างที่แน่นอน และเป็นการออกแบบเพื่อให้ยางขนาดนั้น ๆ
สามารถทดสอบผ่านมาตรฐาน โดยไม่มีการคำนึงถึงต้นทุนการผลิตที่เกิดหลังจากการออกแบบโครงสร้างยางที่
เกินความจำเป็น ผู้วิจัยจึงศึกษาการนำวิธีการออกแบบการทดลอง (Design of Experiment: DOE) แบบสาม
กำลังเคแฟกทอเรียล (The 3k Factorial Design) เข้ามาช่วยในการออกแบบโครงสร้างยางเรเดียล เพื่อ
ทดสอบหาอันตรกิริยาของพารามิเตอร์และจุดที่ให้ค่าผลลัพธ์ดีที่สุดในการออกแบบโครงสร้างยางเรเดียล ซึ่งผล
จากการศึกษานี้ใช้เกณฑ์การทดสอบยางตามมาตรฐานเป็นเกณฑ์ในการตัดสินเลือกพารามิเตอร์ที่ดีที่สุด ซึ่งจะ
นำไปสู่การวิเคราะห์ผลของการทดลอง โดยผลของการทดลองทำให้ได้พารามิเตอร์ที่เหมาะสมที่สุดที่ทำให้ผล
การทดสอบของยางตัวอย่างผ่านตามมาตรฐานการทดสอบ คือ Bead Wire 30 เส้น, Belt Angle 26 องศา
เรเดียน และ Belt Width 212 มิลลิเมตร และจากผลการนำวิธีการออกแบบการทดลองมาใช้ในการออกแบบ
โครงสร้างยางเรเดียลทำให้ต้นทุนการผลิตถูกกว่าการออกแบบโครงสร้างยางเรเดียลแบบเดิม
The Structural design of radial tires is a design that the structural design of the tire structure must be designed so that the radial tire can be tested through standard testing. The problem of design is tire not through the standards. Structural designer need adjust parameters related to structural design from experience of designer. Make the parameters not base on spec of design. This corresponds to the design. There are no definite structural design guidelines. Designed to allow the tire can be tested through standard and not worry into account the cost of production resulting from unnecessary tire design. The researcher studied the Design of Experiment (DOE) 3k Factorial Design assists in the design structural of radial tires. To test optimum of parameters and points that yield the best results in radial tire structure design. The results of this study use standardized tire testing criteria to determine the best parameters. Lead to analysis of the results of the experiment most optimum parameters that made the test results of the test tire sample pass the test standard. This result of experiment is Bead Wire 30, Belt Angle 26 degrees Radian and Belt Width 212 mm. And the result of the experimental design method used in the design of the radial tire structure, production cost was lower than that of conventional radial tire structure design.
Type:
Degree Name:
วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Discipline:
สาขาวิชาการจัดการงานวิศวกรรม
Rights Holder:
มหาวิทยาลัยศิลปากร
Collections:
Total Download:
274