การพัฒนาความสามารถในการคิดและแก้ปัญหาของเด็กปฐมวัยโดยการจัดประสบการณ์ประกอบอาหาร

Other Title:
Development of thinking ability and solve the problem of early childhood by learning experience of cooking
Advisor:
Subject:
Date:
2016
Publisher:
มหาวิทยาลัยศิลปากร
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้ วัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความสามารถในการคิดและแก้ปัญหาของเด็กปฐมวัยชั้นอนุบาลปี ที่ 2 หลังการจัดประสบการณ์ประกอบอาหาร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ เด็กปฐมวัย จำนวน 20 คน ที่กำลังศึกษาภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 โรงเรียนวัดไทร (สินศึกษาลัย) สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา นครปฐม เขต 2 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผนการจัดประสบการณ์ประกอบอาหาร จำนวน 8 หน่วย 2) แบบทดสอบวัดความสามารถในการคิดและแก้ปัญหาของเด็กปฐมวัย จำนวน 10 ข้อ 3) แบบสังเกตพฤติกรรมความสามารถในการคิดและแก้ปัญหาของเด็กปฐมวัย จำนวน 8 หน่วย วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติค่าเฉลี่ย ( X ) และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.)
ผลการวิจัยพบว่า
ความสามารถในการคิดและแก้ปัญหาของเด็กปฐมวัยชั้นอนุบาลปี ที่ 2 หลังการจัดประสบการณ์โดยประกอบอาหาร ในภาพรวมมีความสามารถในการคิดและแก้ปัญหาอยู่ในระดับมาก มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 27.40 จากคะแนนเต็ม 30 คะแนน เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ความสามารถในการระบุส่วนประกอบของอาหารมีค่าเฉลี่ยมากที่สุด
The purpose of this research were to study the ability to think and solve problems of early childhood kindergarten after two years of cooking experience. The research samples were 20 early childhood students at Wat Sai sin Salai School, Office of primary education Nakhon Pathom District 2 who were studying in the first semester academic year 2016. The instruments of this research were : plan cooking experience, a test of thinking and problem solving, behavioral observation ability of thinking and solving problems, an observation form with thinking and solving problems. The data were analyzed by percentage ( % ) , mean (ื_) and standard deviation ( S.D. )
The research result ability to think and solve problems of children from kindergarten to second after the experience of cooking. The overall ability to think and solve problems is high with an average of 27.40 points from 30 points on the basis that it was found. The ability to identify the components of food are on average the most.
Type:
Degree Name:
ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต
Discipline:
สาขาวิชาหลักสูตรและการนิเทศ
Rights Holder:
มหาวิทยาลัยศิลปากร
Collections:
Total Download:
13